Neglected content in Science education

Influences of planning, execution and evaluation of class activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.39410

Keywords:

Neglected content, Basic education, Science teaching, Discursive Textual Analysis, Elementary School

Abstract

The aim was to verify how the teaching practice, in front of the planning, execution and evaluation of the activities developed in the classroom, promotes or suppresses the neglect of contents of the curricular component of Natural Sciences. A qualitative investigation of the case study type was carried out. The locus was public schools in the Metropolitan Region of Porto Alegre/RS, Brazil. For data collection, we used the semi-structured interview, based on a confrontational question based on reality, and the direct observation of classes. Ten teachers of nature Sciences of the Elementary School of the final years participated in the interview. The method of data analysis was discursive textual analysis. We sought to focus on the presentation of the emerging category “planning, execution and evaluation of activities in the classroom”, which presents a greater number of arguments related to the guiding question and the objective of the investigation. Finally, it was observed that the lack of planning, the execution of classes in a transmissive way and the evaluation based on the memorization of concepts, not meeting the needs of students regarding their training as citizens, are factors related to the practice of neglecting contents in Science Education.

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Author Biographies

Marcelo Prado Amaral-Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brasil.

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professor Visitante no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN, Brasil.

Luiz Alberto Lorenzi Filho, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Doutorando em Educação em pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professor de Ciências na Prefeitura Municipal de Gravataí e Alvorada, RS, Brasil.

Valderez Marina do Rosário Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora adjunta da PUCRS, em Porto Alegre, RS, Brasil, com atividades docentes no Curso de Pedagogia da Escola de Humanidades. Professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (Escola de Humanidades) e em Educação em Ciências e Matemática (Escola de Ciências) na PUCRS, em Porto Alegre, RS, Brasil. 

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Published

2022-10-25

How to Cite

Amaral-Rosa, M. P., Filho, L. A. L., & Lima, V. M. do R. (2022). Neglected content in Science education: Influences of planning, execution and evaluation of class activities. Educação Por Escrito, 13(1), e39410. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.39410