Technological hibridism in the classroom routine: analysing possibilities and limitations of technologies

Authors

  • Fabrícia Py Tortelli Noronha IFRS - Instituto Federal de Educação,Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus Porto Alegre
  • Luciana Backes Universidade LaSalle – Unilasalle, Canoas, RS
  • Cledes Antonio Casagrande Universidade LaSalle – Unilasalle, Canoas, RS

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31507

Keywords:

Technological hybridism, Construction of knowledge, Algorithms, Technology.

Abstract

This article explores the concept of technological hybridism in classroom routine by analyzing the possibilities and limitations of analogic (pen and paper) and digital (VisuAlg, Scratch and Kit Lego) technologies, within the scope of the dissertation The construction of the knowledge of algorithms in the context of technological hybridism: analysis of pedagogical practice applied in IFRS, carried out at the Graduate Program in Education, within the research line “Culture, Languages and Technologies in Education”. This study is characterized as a single case study and has as its theoretical foundation the assumptions of genetic epistemology developed by Jean Piaget. The data collected were submitted to the Bardin Technique Content Analysis (2006). For the collection of the bases empirical data, analogic and digital technologies were presented, which served as technological bases for the development of algorithm teaching and learning processes throughout the Programming Logic course. The context of technological hybridism has potentialized construction of knowledge, especially on account of the plurality in the representation of knowledge, contemplating various strategies and languages in the learning process, providing protagonism to the subject and conferring meaning to knowledge.

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Author Biographies

Fabrícia Py Tortelli Noronha, IFRS - Instituto Federal de Educação,Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus Porto Alegre

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Rio Grande do Sul, IFRS, campus Porto Alegre. Especialista em Administração de Marketing pela Ulbra. Mestre em Educação pela UniLasalle na linha de pesquisa Culturas, Linguagens e Tecnologias na Educação.Doutoranda em Educação pela UniLasalle.

Luciana Backes, Universidade LaSalle – Unilasalle, Canoas, RS

Professora titular da Universidade LaSalle – Unilasalle, Canoas, RS, no Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Convivência e Tecnologia Digital na Contemporaneidade COTEDIC UNILASALLE/CNPq. Pesquisadora visitante ao Centre Edgar Morin – Paris. Doutora em Educação pela UNISINOS e doutora em Science de l’éducation pela Université Lumière Lyon 2.

Cledes Antonio Casagrande, Universidade LaSalle – Unilasalle, Canoas, RS

Professor do PPG em Educação da Universidade LaSalle - Unilasalle, de Canoas, RS, Brasil; Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Pós-Doutor pelo Unilasalle e Vice-Reitor dessa mesma instituição.

References

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Published

2019-01-11

How to Cite

Noronha, F. P. T., Backes, L., & Casagrande, C. A. (2019). Technological hibridism in the classroom routine: analysing possibilities and limitations of technologies. Educação Por Escrito, 9(2), 270–282. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31507

Issue

Section

Docência Universitária e o Envolvimento Estudantil