The museum as a place of transversality
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.17802Keywords:
Science education. Museum. Cross-cutting themes. Education.Abstract
The present work aims to broach the issue of transversality from the guidance of National Curriculum Guidelines (PCN, portuguese acronym) as a possibility for a significant pedagogical practice in a nonformal education space: museums. Taking as a reference the Museum of Science and Technology of Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (MCT-PUCRS) in its exhibition area, the article aims to broach two specific cross-cutting themes, “health” and “environment”, discussing and proposing a (re-)significance of traditional educational practices which fall within the sphere of science education.Downloads
References
BOMFIM, Alexandre Maia do et al. Parâmetros curriculares nacionais: uma revisita aos temas transversais meio ambiente e saúde. Trab. Educ. Saúde, v. 11, n. 1, p. 27-52, 2013.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 1995. v. 1.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 9. ed. São Paulo: Autores Associados, 2011.
FERRARO, José Luís Schifino. Por uma ecologia do currículo: nova percepção, diferente perspectiva. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 1,
p. 969-990, 2014.
KROEF, Ada Beatriz Gallicchio. Currículo-nômade: sobrevôos de bruxas e travessias de piratas. 2003. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2003.
NAVAS, Ana Maria. Concepções de popularização da ciência e da tecnologia no discurso político: impactos nos museus de ciências. 2008. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo. São
Paulo, 2008.
INOCÊNCIO, Adalberto Ferdnando. Educação ambiental e educação não formal: um estudo de caso na perspectiva de um museu interdisciplinar. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA E EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, IX. (IX ANPED SUL). 2012. p. 1-13.
OLIVEIRA, Guilherme Cordeiro da Graça de et al. Visitas guiadas ao Museu Nacional: interações e impressões de estudantes da Educação Básica. Ciênc. Educ., v. 20, n. 1, p. 227-242, 2014.
SOARES, Charles Tiago dos Santos; DA SILVA, Ana Maria Marques. Escolha e controle em um ambiente museal: um estudo com professores de Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18,
n. 1, p. 177-198, 2013.
VALENTE, Maria Esther et al. Museus, ciência e educação: novos desafios. História, Ciências, Saúde, v. 12, supl., p. 183-203, 2005.
VIEIRA, Valéria et al. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 21-23, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.