The bullying in schools: the methodology of restorative circles

Authors

  • Andréia Mendes dos Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Patricia Krieger Grossi Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Patricia Teresinha Scherer Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.14495

Keywords:

Bullying. Circles restorative. Violence. Schools.

Abstract

Bullying is a form of violence (verbal, physical, material, psychological, moral, sexual, or virtual), intentionally and repeatedly. This qualitative research was conducted in four schools in Porto Alegre/RS through focus groups with 64 students in the age group of 9-17 years and interviews with 10 professional from schools. The objective of this research was to investigate the manifestations of bullying and the effectiveness of restorative circles. These are dialogical encounters between aggressor and victim, mediated by a coordinator. It aims to express the reasons underlying the conflict and elaborate agreements. The results indicate satisfaction with the restorative circles, but this practice may be palliative or punitive when the agreement is imposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Mendes dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Porto Alegre, RS, Brasil) e Professora na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Porto Alegre, RS, Brasil).

Patricia Krieger Grossi, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutora em Serviço Social pela Universidade de Toronto (Toronto, Canadá) e Professora na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Porto Alegre, RS, Brasil).

Patricia Teresinha Scherer, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Serviço Social na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Porto Alegre, RS, Brasil).

References

ALMEIDA, Kathanne Lopes; SILVA, Annamaria Cavalcante; CAMPOS, Jocileide Sales. Importância da identificação precoce da ocorrência do bullying: uma revisão de literatura. Revista Pediatria, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 8-16, 2008.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BAUER, Martin, W; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

BRANCHER, Leoberto. Práticas restaurativas: manual de práticas restaurativas. Porto Alegre, 2008. (apostila)

DAY, Nancy. Violence in schools: learning in fear. Berkeley Heights, NJ: Enslow, 1996.

DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais.

ed. São Paulo: Atlas, 1995.

FANTE, Cleo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2. ed. rev. Campinas: Verus, 2005.

GROSSI, Patrícia Krieger; SANTOS, Andreia Mendes dos. Bullying in Brazilian schools and restorative practices. Canadian Journal of Education, v. 35, p. 120-136, 2012.

GUARESCHI, Pedrinho; SILVA, Michele. Bullying: mais sério do que se imagina. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/noticia_visualiza.php?id_noticia=1525 Acesso em: 20 ago. 2010.

LOPES NETO, Aramis Antonio; SAAVEDRA, Lucia Helena. Diga não para o bullying. Rio de Janeiro: ABRAPI, 2004.

MARSHALL, Chris; BOYACK, Jim; BOWEN, Hellen. Como a justiça restaurativa assegura a boa prática: uma abordagem baseada em valores. In: SLAKMON, C.; DE VITTO, R.; PINTO, R. Gomes. Justiça restaurativa. Brasília: Ministério da Justiça, PNUD, 2005.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5. ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 1998.

MORRISON, Brenda. Bullying escolar e justiça restaurativa: compreensão teórica do papel do respeito, orgulho e vergonha. The Society for the Psychological Study of Social Issues. 2006. Disponível em: http://snowbirdbooks.com/images/downloads%20gratuitos/liv_justica_restaurativa.pdf#page=19 Acesso em: 21 ago. 2010.

PEPLER, Debra; CRAIG, Wendy. Promuovere le relazioni ed eliminare la violenza – il modello PREVNet in Canada (Promoting Relationships and Eliminating Violence – The PREVNet Model in Canada). Età evolutiva 90, 97-105,

PEPLER, Debra;& CRAIG, Wendy. Making a Difference in Bullying. Disponível em: http://psycserver.psyc.queensu.ca/craigw/Craig_Pepler_2000_REPORT_Making_a_Difference_in_Bullying.pdf 1988. Acesso em 25 out. 2013.

RIO GRANDE DO SUL. Lei 13.474, de 28 de junho de 2010. Dispõe sobre o combate da prática de “bullying” por instituições de ensino e de educação infantil, públicas ou privadas, com ou sem fins lucrativos. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Sul, n. 121, 29 jun. 2010. Disponível em: http://www.al.rs.gov.br/Legis/Arquivos/13.474.pdf Acesso em: jul. 2010.

ROLIM, Marcos. Bullying: o pesadelo da escola. Porto Alegre: Dom Quixote, 2010.

SANTOS, Andreia Mendes dos; GROSSI, Patricia K. Fenômeno bullying: desvendando esta violência nas escolas públicas de Porto Alegre. Revista Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 286-301. jul./dez. 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/viewFile/4827/3633 Acesso em: 23 jun. 2011.

SANTOS, Andreia Mendes dos; GROSSI, Patricia K. Des-

vendando o fenômeno bullying: a situação das escolas de Porto Alegre/Brazil. México: Académica Espanõla, 2012. v. 1, p. 130.

SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Bullying, Cartilha 2010 – Projeto justiça nas escolas. Brasília, DF: MEC, 1. ed. 2010.

SIMMONS, Rachel. Garota fora do jogo: a cultura oculta da agressão nas meninas. Rio de Janeiro: Rocco, 2004.

Published

2014-08-11

How to Cite

dos Santos, A. M., Grossi, P. K., & Scherer, P. T. (2014). The bullying in schools: the methodology of restorative circles. Educação, 37(2), 278–287. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.14495

Issue

Section

Other Topics