Public Policies and Internationalization of Higher Education: South-South cooperation on the agenda

Authors

  • Marilene Gabriel Dalla Corte Universidade Federal de Santa Maria - UFSM http://orcid.org/0000-0001-8272-2944
  • Fernanda Ziani Mendes Fundação Universidade Federal do Pampa (Unipampa) -Técnica Administrativa em Educação Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - Mestranda

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.30280

Keywords:

Internationalization, Higher Education, Public policies, South-South cooperation.

Abstract

This paper, related to the research of postgraduate program, has the purpose to recognize the main public policies related to the internationalization of Higher Education and main dynamics of South-South cooperation. It is characterized by a bibliographical research and a documentary analysis. The educational themes have been widely argued among international organizations such as the World Bank, UNESCO and OECD, which has produced a global agenda that is directly influencing national and regional public policies. The cooperation among peoples for the progress of mankind, one of the constitutional principles that moves the international relations of the Federative Republic of Brazil, becomes reality through the Exchange Program for Undergraduate Students (PEC-G), Exchange Program for Postgraduate Students (PEC-PG), Science without Borders (SwB), among others. Another important fact is the race to achieve a regional university block of success in MERCOSUR, which is not new in the academic world. Considering the hard speech about globalization, knowledge society and regional integration, it can be stated that both MERCOSUR and cooperation agreements between Brazil and other countries, like the PALOP countries, are facing the challenge of aligning the educational sector actions to promote social and economic development, based on equity and solidarity among the nations of the Global South.

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Author Biographies

Marilene Gabriel Dalla Corte, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Educação - PUCRS; Mestre em Educação - UFSM; Especialista em Administração e Supervisão Escolar - UFSM; Especialista em Psicopedagogia - FAFRA; Graduada em Pedagogia - FIC. Bolsista CNPq PDJ, cursando Pós-Doutorado na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com o foco na temática Educação Superior e Contextos Emergentes. Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar - ADE, do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Coordenadora Substituta e docente no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional (PPPG) do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Integrante do Conselho Municipal de Educação de Santa Maria/RS - CMESM. Líder do GESTAR - Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Gestão Educacional. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa ELOS voltado para pesquisas sobre o campo curricular, perpassando pelas políticas públicas e práticas educativas. Integrante do Grupo de Pesquisa UNIVERSITAS/RIES com foco de pesquisa na organização de conhecimentos sobre Educação Superior nos campos das políticas, práticas pedagógicas e formação de professores. Tem experiência na Educação Básica e Superior, com ênfase em políticas públicas, gestão educacional, gestão escolar e universitária, formação de professores.

Fernanda Ziani Mendes, Fundação Universidade Federal do Pampa (Unipampa) -Técnica Administrativa em Educação Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - Mestranda

Possui graduação em Direito pela Universidade da Região da Campanha (1994). Especialização em Gestão Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012) e atualmente cursa o mestrado profissional no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional na Universidade Federal de Santa Maria. Participa como estudante no grupo de pesquisa GESTAR - Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Gestão Educacional da Universidade Federal de Santa Maria. É servidora federal e ocupa o cargo de Assistente em Administração na Universidade Federal do Pampa desde de 2010. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Organizações Públicas

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Published

2019-01-11

How to Cite

Dalla Corte, M. G., & Mendes, F. Z. (2019). Public Policies and Internationalization of Higher Education: South-South cooperation on the agenda. Educação Por Escrito, 9(2), 380–397. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.30280

Issue

Section

Articles