PUCRS and Newcastle University: an internationalization experience from the construction of a joint exhibition between the Science and Technology Museum and the Great North Museum: Hancock
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24494Keywords:
internationalization, Science and Technology Museum from PUCRS, Great North Museum, Newcastle, ecomuseology.Abstract
The present article has the aim to present the partnership between the Pontifical Catholic University from Rio Grande do Sul (PUCRS) and Newcastle University (NU) for the elaboration of a joint exhibition on Evolution. This approach between the Science and Technology Museum from PUCRS (MCT-PUCRS) and the Great North Museum: Hancock (GNM) allowed the two universities to get closer and elaborate strategies and actions for internationalization. By proposing a joint work – conception, planning and expertise exchange – about the theme, the option was to use the scientific collections from both museums to understand the climate changes under an ecomuseologic perspective.
Downloads
References
BRITISH COUNCIL. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/atividades/educacao/newton-fund. Acesso em: 27 de junho de 2016.
BRITISH COUNCIL. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/newton-fund/chamadas/institutional-skills-2015-2016. Acesso em: 27 de junho de 2016.
CAZELLI, Sibele; QUEIROZ, Glória; ALVES, Fátima; FALCÃO, Douglas; VALENTE, Maria Esther; GOUVÊA, Guaracira; COLINVAUX, Dominique. Tendências pedagógicas das exposições de um museu de ciência. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2., 1999, Valinhos-SP. Atas... São Paulo: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 1999. p. 1-14.
DIAS SOBRINHO, José. Educação Superior, globalização e democratização. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: ANPED, v. 28, p. 164-173, 2005.
DUARTE, Alice. Nova museologia: os pontapés de saída de uma abordagem ainda inovadora. Revista Museologia e Patrimônio, v. 6, n. 2, p. 99-117, 2014.
FERRARO, José Luís Schifino; GIGLIO, Roberta. O Museu como espaço de transversalidade. Educação Por Escrito, v. 5, n. 2, p. 333-345, 2014.
GOERGEN, Pedro. Educação superior na perspectiva do sistema e do plano nacional de educação. Educação e Sociedade, v. 31, n. 112, p. 895-917, 2010.
IANNI, Octavio. A sociedade global. 12. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior – conceitos e práticas. Educar, Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.