Phonological awareness in literacy of youth and adults: how this relation is conceived by literacy teachers
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.23295Keywords:
literacy, education of youth and adults, phonological awareness, teaching of alphabetic writing system, alphabetic writing system.Abstract
The teaching of reading and writing for youth and adults covers several biopsychosocial aspects, challenging the formation of the literacy teachers to face the adversities that arise. At the same time, the specifities related to the functioning of the alphabetic writing system urge to be explored in this process of literacy. Among them, we call the attention to the phonological awareness, which allows to the literate comprehend the relations between writing and speech sounds. Thus, we aim to problematize conceptions of five literacy teachers about the phonological awareness in the process of literacy of youth and adults. From semi-structured interviews, based on a sociocultural narrative approach, we performed the analysis of the narratives and we evidenced that the conceptions of the literacy teachers are permeated by a theoretical-ethodological incipience, which makes them delay the metalinguistic work (delay) and, when they promote activities of this nature, they base themselves on empiricism, improvisation and absence of planning (groping). Even so, we observed that they recognize the importance of phonological awareness to literacy of youth and adults (valorization). We highlight the necessity of knowledge in the fields of linguistics, including the phonological awareness, to be part of the formative list of literacy teachers of youth and adults, aiming ome effective learning about the functioning of the alphabetical writing system by these group of students.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia. Alfabetizar sem “bá-bé-bi-bó-bu”: uma prática possível? In: LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia (Org.). Desafios da educação de jovens e adultos: construindo práticas de alfabetização, Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
ANDRADE, Eliane Nascimento Souza; SILVA, Roseane Pereira. Produção de diferentes gêneros textuais em turmas de alfabetização de jovens e adultos: dificuldades e possibilidades. In: ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; LEAL, Telma Ferraz (Org.). A alfabetização de jovens e adultos em uma perspectiva de letramento. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
FERREIRO, Emília Escrita e oralidade: unidades, níveis de análise e consciência metalinguística In: FERREIRO, Emília (Org.) Relações de (in)dependência entre oralidade e escrita. Porto Alegre: Artmed, 2003.
FERREIRO, Emília. Cultura escrita e educação: conversas de Emília Ferreiro com José Antônio Castorina, Daneil Goldin e Tosa María Torres. Porto Alegre: Artmed, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
LEAL, Telma Ferraz. A Aprendizagem dos princípios básicos do sistema alfabético: por que é importante sistematizar o ensino? In: ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; LEAL, Telma Ferraz (Org.). A alfabetização de jovens e adultos em uma perspectiva de letramento. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
MORAIS, Artur Gomes. Sistema de escrita alfabética: como eu ensino. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
MORAIS, Artur Gomes. A consciência fonológica de alfabetizandos jovens e adultos e sua relação com o aprendizado da escrita alfabética. In: LEAL, Telma Ferraz; Albuquerque, Eliana Borges Correia e MORAIS, Artur Gomes. Alfabetizar letrando na EJA: fundamentos teóricos e propostas didáticas. Autêntica, Belo Horizonte, 2010.
MORAIS, Artur Gomes. O desenvolvimento de habilidades de reflexão fonológica em adultos e jovens pouco escolarizados: seu papel no aprendizado do sistema de escrita alfabética. In: LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia (Org.). Desafios da Educação de Jovens e Adultos. construindo práticas de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 151-172.
MORAIS, Artur Gomes; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia – Alfabetização e Letramento: o que são? Como se relacionam? Como “alfabetizar letrando”. In: ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; LEAL, Telma Ferraz (Org.). A alfabetização de jovens e adultos em uma perspectiva de letramento. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
PEREIRA, Marina Lúcia de Carvalho. A construção do letramento na educação de jovens e adultos. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 168 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.