Phonological awareness in literacy of youth and adults: how this relation is conceived by literacy teachers

Authors

  • Luiza de Salles Juchem Universidade Federal de Santa Maria
  • Doris Pires Vargas Bolzan Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.23295

Keywords:

literacy, education of youth and adults, phonological awareness, teaching of alphabetic writing system, alphabetic writing system.

Abstract

The teaching of reading and writing for youth and adults covers several biopsychosocial aspects, challenging the formation of the literacy teachers to face the adversities that arise. At the same time, the specifities related to the functioning of the alphabetic writing system urge to be explored in this process of literacy. Among them, we call the attention to the phonological awareness, which allows to the literate comprehend the relations between writing and speech sounds. Thus, we aim to problematize conceptions of five literacy teachers about the phonological awareness in the process of literacy of youth and adults. From semi-structured interviews, based on a sociocultural narrative approach, we performed the analysis of the narratives and we evidenced that the conceptions of the literacy teachers are permeated by a theoretical-ethodological incipience, which makes them delay the metalinguistic work (delay) and, when they promote activities of this nature, they base themselves on empiricism, improvisation and absence of planning (groping). Even so, we observed that they recognize the importance of phonological awareness to literacy of youth and adults (valorization). We highlight the necessity of knowledge in the fields of linguistics, including the phonological awareness, to be part of the formative list of literacy teachers of youth and adults, aiming ome effective learning about the functioning of the alphabetical writing system by these group of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza de Salles Juchem, Universidade Federal de Santa Maria

Fonoaudióloga, Doutora em Educação- Universidade Federal de Santa Maria; Mestre em Distúrbios da Comunicação Humana - Universidade Federal de Santa Maria; Especialização em Distúrbios da Comunicação Humana-Escola Paulista de Medicina/ Universidade Federal de São Paulo.

Doris Pires Vargas Bolzan, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora, Professora Associada do Departamento de Metodologia do Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação/UFSM.Pesquisador Produtividade e Pesquisa CNPq. 

References

ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia. Alfabetizar sem “bá-bé-bi-bó-bu”: uma prática possível? In: LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia (Org.). Desafios da educação de jovens e adultos: construindo práticas de alfabetização, Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

ANDRADE, Eliane Nascimento Souza; SILVA, Roseane Pereira. Produção de diferentes gêneros textuais em turmas de alfabetização de jovens e adultos: dificuldades e possibilidades. In: ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; LEAL, Telma Ferraz (Org.). A alfabetização de jovens e adultos em uma perspectiva de letramento. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

FERREIRO, Emília Escrita e oralidade: unidades, níveis de análise e consciência metalinguística In: FERREIRO, Emília (Org.) Relações de (in)dependência entre oralidade e escrita. Porto Alegre: Artmed, 2003.

FERREIRO, Emília. Cultura escrita e educação: conversas de Emília Ferreiro com José Antônio Castorina, Daneil Goldin e Tosa María Torres. Porto Alegre: Artmed, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

LEAL, Telma Ferraz. A Aprendizagem dos princípios básicos do sistema alfabético: por que é importante sistematizar o ensino? In: ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; LEAL, Telma Ferraz (Org.). A alfabetização de jovens e adultos em uma perspectiva de letramento. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MORAIS, Artur Gomes. Sistema de escrita alfabética: como eu ensino. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

MORAIS, Artur Gomes. A consciência fonológica de alfabetizandos jovens e adultos e sua relação com o aprendizado da escrita alfabética. In: LEAL, Telma Ferraz; Albuquerque, Eliana Borges Correia e MORAIS, Artur Gomes. Alfabetizar letrando na EJA: fundamentos teóricos e propostas didáticas. Autêntica, Belo Horizonte, 2010.

MORAIS, Artur Gomes. O desenvolvimento de habilidades de reflexão fonológica em adultos e jovens pouco escolarizados: seu papel no aprendizado do sistema de escrita alfabética. In: LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia (Org.). Desafios da Educação de Jovens e Adultos. construindo práticas de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 151-172.

MORAIS, Artur Gomes; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia – Alfabetização e Letramento: o que são? Como se relacionam? Como “alfabetizar letrando”. In: ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; LEAL, Telma Ferraz (Org.). A alfabetização de jovens e adultos em uma perspectiva de letramento. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

PEREIRA, Marina Lúcia de Carvalho. A construção do letramento na educação de jovens e adultos. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 168 p.

Published

2016-12-31

How to Cite

Juchem, L. de S., & Bolzan, D. P. V. (2016). Phonological awareness in literacy of youth and adults: how this relation is conceived by literacy teachers. Educação Por Escrito, 7(2), 219–235. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.23295