Scientific productions on the challenges of educational management and inter-relationships with digital culture in and the Pedagogy course

Authors

  • Edenise do Amaral Favarin Universidade Federal de Santa Maria
  • Marilene Gabriel Dalla Corte Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.17790

Keywords:

Pedagogy course. Educational Management. Digital culture. Teacher training.

Abstract

This paper presents the knowledge state of scientific work produced in the period 2009-2013, as regards the inter-relationships between the pedagogy course, the education management and digital culture in the training and performance of professors. It was performed a search in scientific productions of the National Association of Graduate Studies and Research in Education the GT 05 – State and Educational Policy, in the GT 08 – Teacher Training and the GT 16 – Education and Communication; in the digital library of theses and dissertations of the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); articles published in the Journal of Education of UFSM and articles available on the Scientific Electronic Library, checking up the main contributions and discussions in order to understand the approach of these scientific productions and the results presented. The methodological approach was qualitative and the research developed is the state of knowledge. From the precepts of democratic educational management, the subjects of processes of teaching-learning need to manage and relate the knowledge acquired for transformation of his own knowledge, especially challenging by insertion/immersion of digital technologies in the contexts of training and action of educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRETO, R. G. Novas tecnologias na educação presencial e a distância II. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, 2003, p. 109-118.

CARNEIRO, B. P. B. C.; NOVAES, I. L.; FIALHO, N. H. A utilização da metodologia de sense-making no campo da gestão educacional. UNEB. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n.34, 2011, Natal. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT05/GT05-654%20int.pdf - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

CECÍLIO, S.; SOUSA, P. P de. Entre senhas e telas: as reconfigurações do trabalho docente. In: Revista Educação. V. 34, n. 2, p.301-404, mai./ago. Santa Maria: UFSM, 2009. Disponível em: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/249/0 - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Brasil). Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial [da] União, Brasília, 16 mai. 2006. Seção 1, p.11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf - Acesso em: 04 jun. 2014.

FANTIN, M.; RIVOLTELLA, P. C. Interfaces da docência (des)conectada: usos das mídias e consumos culturais de professores. UFSC. In.: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n.33, 2010, Caxambú. Disponível em:http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT16-6512--Int.pdf - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

FERRAZ, D. F.; MEGLHIORATTI, F. A. Panorama atual do desenvolvimento da Prática de Ensino e dos Estágios Supervisionados do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. In.: Revista Educação. V. 38, n. 2, p.305-318, mai./ago. Santa Maria: UFSM, 2013. Disponível em: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/7432 - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. São Paulo, ano 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002000300013&lng=pt&nrm=iso - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

FIORIN, B. P. A. Trabalho e Pedagogia: considerações a partir dos discursos de pedagogas na escola. 2012. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. Disponível em: http://cascavel.cpd.ufsm.br/tede/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=4396 - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

FREITAS, M. T. A. Janelas sobre a utopia: computador e internet a partir do olhar da abordagem histórico-cultural. UFJF. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n.32, 2009, Caxambú. Disponível em: http://32reuniao.anped.org.br/arquivos/trabalhos/GT16-5857--Int.pdf - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

IMBERNÓN, F. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

IUNES, N. P.; LEITE, M. C. L. A gestão democrática recontextualizada na escola em experiências de democracia participativa. UFPel. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n.33, 2010, Caxambú. Disponível em: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT05-6273--Int.pdf - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

MOROSINI, Marília Costa (Coord. e Org.). Educação Superior em Periódicos Nacionais (1968-1995). Brasília: MEC/Inep/Comped, 2001.

MINAYO, M. C de S. (org.) et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

PINO, I.; ZUIN, A. A. S. (orgs.). Apresentação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 967-972, out./dez., 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v33n121/a02v33n121.pdf - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

PRENSKY, M. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. Conjectura, v.15, n. 2, p. 201-204, 2010. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/335/289 - Acesso em: 04 jun. 2013.

SILVA, A. M. da. O Computador na Educação e a Formação Docente: perspectivas de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. UNESP. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n.36, 2013, Goiânia. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt08_trabalhos_pdfs/gt08_2810_texto.pdf - Acesso em: 06 jun. 2014.

STÜRMER, A.B.; FERREIRA, L.S. A gestão democrática nas escolas públicas de Santa Catarina. In.: Revista Educação. V. 35, n. 1, p.155-168, jan./abr. Santa Maria: UFSM, 2010. Disponível em: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs 2.2.2/index.php/reveducacao/article/viewFile/1372/796 - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

WIKIPÉDIA. Tecnologias da Informação e Comunicação. 2012. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Tecnologias_da_informa%C3%A7%C3%A3o_e_comunica%C3%A7%C3%A3o - Acesso em: 07 jun. 2014.

VENÂNCIO, L.; DARIDO, S. C. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. In: Rev. bras. Educ. Fís. Esporte. V. 26, n. 1, p.97-109, jan./mar. São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-55092012000100010 - Acesso no período de outubro a dezembro de 2013.

Published

2014-09-23

How to Cite

Favarin, E. do A., & Dalla Corte, M. G. (2014). Scientific productions on the challenges of educational management and inter-relationships with digital culture in and the Pedagogy course. Educação Por Escrito, 5(2), 194–211. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.17790