Beyond arborescences

brends that cross a public full high school in the state of Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.43666

Keywords:

Arborescence, School, Rhizome, Brands, Cartography

Abstract

Based on the Philosophy of Difference and referenced mainly in Deleuze (1990), Deleuze e Guattari (1995), Foucault (1995, 1996) and Rolnik (1987, 1993, 2006, 2011), this article presents an investigation about movements that make up the daily lives of some students at a public school in Full-time High School in the state of Pernambuco. This research is driven by the importance of making territories that constitute us visible and enunciated and therefore interfering with learning, specifically in mathematics. We use cartography as a procedural and interventional research, because as it is done, affections are (re)visited and territories are composed for them. As cartography procedures we used testimonies from 7 students of the first year of Full-time High School. Among these, a student was mapped using a narrative map, combining drawing and narrative. The marks found at a given moment were: lack, discourse related to academic failure especially in mathematics, accountability, deterritorialization, physical and psychosomatic illnesses, family delinquency, escape routes and desires. These marks led us to understand that in addition to an arborescent, linear and orderly school, we have countless variables, unpredictable, uncontrollable, often invisible and unmentionable. These are marks that cross school subjects differently, in their singularity and multiplicity and consequently cross learning, the mathematics and the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mary de Melo Teixeira Monteiro, Federal University of Pernambuco (UFPE), Caruaru, Pernambuco, Brazil.

Master in Education, Science and Mathematics from the Federal University of Pernambuco, Graduated in Pedagogy and postgraduate in Psychopedagogy from the University of Pernambuco (UPE).

Simone Moura Queiroz, Federal University of Pernambuco (UFPE), Caruaru, Pernambuco, Brazil.

PhD in Mathematics Education from Unesp; Master in Science and Mathematics Teaching from the Federal Rural University of Pernambuco.

References

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n19/n19a03.pdf. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

BOVO, A. A. Abrindo a caixa preta da escola: uma discussão acerca da cultura escolar e da prática pedagógica do professor de Matemática. 2011. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/1b459e78-a87e-409e-af8d-4691a3f6fc8c/content. Acesso em: 9 ago. 2024.

COSTA, L. R. S. A busca por algo novo e sobretudo singular: estratégias que possibilitem rupturas aos entrelaçamentos discursivos em relação à prática docente em matemática. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/37974/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20Luana%20Rafaela%20da%20Silva%20Costa.pdf. Acesso em: 10 ago. 2024.

COSTA, L. R. S.; QUEIROZ, S. M. O gostar de matemática: discurso, desejo e marca. In: ALENCAR, M. F. S.; MIRANDA, M. H. G.; COSTA, M. F. S. (org.). Educação, estado e diversidade: perspectivas e desafios. Recife: Ed. UFPE, 2019. v. 5. p. 17-37. (Coleção Educação, Saberes e Práticas Didático-Pedagógica). E-book. Disponível em: https://editora.ufpe.br/books/catalog/view/123/133/368. Acesso em: 10 ago. 2024.

DELEUZE, G. O que é um dispositivo? In: DELEUZE, G. et al. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995. v. 1.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-239.

GALLO, S. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GALLO, S. O que é filosofia da educação? Anotações a partir de Deleuze e Guattari. Perspectiva, Florianópolis, v. 18, n. 34, p. 49-68, jul./dez. 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10418/9692. Acesso em: 9 ago. 2024.

GASPAROTTO, G. C. F. Alfabetização matemática: cartografando as narrativas de alguns alunos na série final do ensino fundamental. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/1e2936ae-097a-4908-aee4-6db39be7781f/content. Acesso em: 10 ago. 2024.

LAURO, R. Deleuze e Guattari: rizoma. Razão Inadequada, São Paulo, 23 maio 2014. Disponível em: https://razaoinadequada.com/2013/09/21/deleuze-rizoma/. Acesso em: 10 ago. 2024.

LEVY, T. S. O fora como o (não-)espaço da literatura. In: ENCONTRO DE CIÊNCIA DA LITERATURA, 2., 2002, Rio de Janeiro. Resumos [...]. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2002.Disponível em: http://www.ciencialit.letras.ufrj.br/ encontro/Tatiana%20Levy.doc

PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

QUEIROZ, S. M. Atravessando o devir professor de matemática. Zetetike, Campinas, v. 29, p. e021028, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ zetetike/article/view/8654213. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8654213

QUEIROZ, S. M. Caso Sabrina: quando a cartografia atinge uma marca. In: ENCONTRO PARAIBANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2014, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Universidade Estadual da Paraíba, 2014. p. 1-12. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/9708. Acesso em: 10 ago. 2024.

QUEIROZ, S. M. Sala de aula: sociedade de controle, comprismo e hiperativismo socio-virtual versus o cuidado de si. In: ALENCAR, M. F. S.; MIRANDA, M. H. G.; COSTA, M. F. S. (org.). Formação de professores e processos de ensino e aprendizagem: práticas pedagógicas e contribuições das políticas públicas. Recife: Ed. UFPE, 2019. v. 6. p. 137-160. (Coleção Educação, Saberes e Práticas Didático-Pedagógica). E-book. Disponível em: https://editora.ufpe.br/books/catalog/view/124/134/370. Acesso em: 10 ago. 2024.

RODRIGUES, T. D. Práticas de exclusão em ambiente escolar. 2015. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2772360. Acesso em: 10 ago. 2024.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989a.

ROLNIK, S. Cartografia, ou de como pensar com o corpo vibrátil. In: ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989b. p. 66-69.

ROLNIK, S. Florações da realidade. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, maio 2006. Disponível em: https://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/Floracoes.pdf. Acesso em: 9 ago. 2024.

ROLNIK, S. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 241-251, set. 1993. Disponível em: https://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/ pensamentocorpodevir.pdf. Acesso em: 9 ago. 2024.

SCHÖPKE, R. O conceito de diferença na obra de Gilles Deleuze. São Paulo: Barsa Society, 1999.

SILVA, M. T. et al. Mapas e cartografia em educação matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: ENEM, 2013. p. 1-8. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/XIENEM/ pdf/724_1480_ID.pdf. Acesso em: 10 ago. 2024.

SOUZA, A. C. C. O que pode a educação matemática? Linha Mestra, Campinas, n. 23, p. 211-215, ago./dez. 2013. Disponível em: https://linhamestra23.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/12/01_territorio_educacao_matematica_multiplicidades_e_singularidades_o_que_pode_a_educacao_souza.pdf. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, A. C. C.; SILVA, M. T. Do conceito à prática da autonomia do professor de matemática. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 53, p. 1309-1328, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/6dGhWnG7CdMgCjfRRZpYnTR/?format=pdf. Acesso em: 9 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a25

TÁRTARO, T. F. Ex docente: invenções do devir-guerreiro no professor de Matemática. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/5aa99fd8-63ad-4b92-8734-a3c77d312357/content. Acesso em:10 ago. 2024.

VEIGA-NETO, A. Foucault e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2024-09-11

How to Cite

de Melo Teixeira Monteiro, M., & Moura Queiroz, S. (2024). Beyond arborescences: brends that cross a public full high school in the state of Pernambuco. Educação Por Escrito, 15(1), e43666. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.43666