The problem solving as interdisciplinary practice in education: an epistemetodological proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.28485

Keywords:

Interdisciplinarity, Education, Method, Epistemology

Abstract

The purpose of our text is to present problem solving as a possibility of interdisciplinary practice from an epistemetodological conception, seeking think methodological alternatives that make possible the interdisciplinary experimentation in the school / academic context. The provocative and guiding question of our study was: the epistemological-methodological conception of problem solving is a promising alternative for the construction of interdisciplinary practices in education? Our study consisted of a bibliographical and exploratory research. Methodologically it consists of a theoretical analysis anchored in the analytical-hermeneutical method, oriented epistemologically by a rationalist perspective, taken in its critical-analytical positioning and complexity focus. In the first part of the text we present the epistemological conception of Popper (2013; 2008; 2004; 1975) anchored in the proposed method of conjectures and refutations consisting in the creation and resolution of problems, from which it is possible the construction and reconstruction of knowledge; and in the second part we present the epistemetodological proposal of the placement and resolution of problems as a possibility of interdisciplinary practice in the teaching processes and learning, supported by Pozo (2008) and Sommermman (2015). Our conclusion is that the epistemetodological proposal of problem solving is a promising alternative for the construction of interdisciplinary practices in education, due to the creative potential, however, does not consist in the acquisition of tools and procedures capable of generating solutions when applied in themselves and by themselves, since as a method it must be associated to the learning contents.

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Author Biographies

Altair Alberto Fávero, UPF

Possui Pós-Doutorado (Bolsista Capes) pela Universidad Autónoma del Estado de México (UAEMéx), Doutorado em Educação (UFRGS), Mestre em Filosofia do Conhecimento (PUC/RS), Especialista em Epistemologia das Ciências Sociais (UPF) e Graduado em Filosofia (UPF). Atua como professor e pesquisador no Curso de Filosofia, no Mestrado e Doutorado em Educação da UPF, onde coordena o projeto de Pesquisa Docência Universitária, políticas educacionais e expansão da educação superior: perspectivas e desafios (em andamento desde março de 2012). Além de diversas publicações em periódicos qualificados e várias editoras, pela Mercado de Letras é autor do livro Educar o educador: reflexões sobre formação docente (em coautoria com Carina Tonieto, lançado em 2010) e é organizador das Coletâneas Leituras sobre John Dewey e a educação (em co-organização com Carina Tonieto lançado em 2011), Leituras sobre Hannah Arendt: educação, filosofia e política (em co-organização com Edison Alencar Casagranda, lançado em 2012), Leituras sobre Richard Rorty e a educação (em co-organização com Carina Tonieto, lançado em 2013) e Docência Universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas (em co-organização com Carina Tonieto e Leandro Carlos Ody, lançado em 2015). Pela Editora CRV publicou Espaço Europeu de Educação Superior (EEES) para além da Europa (em co-organização com Maria de Lurdes Pinto de Almeida e Afrânio Mendes Catani, publicado em 2015) e Políticas de Educação Superior e Docência Universitária: diálogos Sul-Sul (em co-organização com Gionara Tauchen, lançado em 2016). E-mail: altairfavero@gmail.com

Carina Tonieto, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda em Educação (UPF), Mestre em Educação (UPF/Bolsista Capes), especialista em Gestão Educacional (UFSM), graduada em Filosofia (UPF), pesquisadora e vice-coordenadora no Projeto de Pesquisa  Docência Universitária, políticas educacionais e expansão da educação superior: perspectivas e desafios na Universidade de Passo Fundo. Professora do curso de Filosofia e Área de Ética e Conhecimento na UPF e no Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul/IFRS/Campus de Ibirubá. Dentre suas inúmeras publicações, se destacam pela Editora Mercado de Letras, as obras Docência Universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas (em co-organização com Altair Alberto Fávero e Leandro Carlos Ody, lançado em 2015), Leituras sobre Richard Rorty e a educação (em co-organização com Altair Alberto Fávero, lançado em 2013) Leituras sobre John Dewey e a educação (em co-organização com Altair Alberto Fávero, lançado em 2011) e Educar o Educador: reflexões sobre formação docente  (em co-autoria com Altair Alberto Fávero, lançado em 2010). E-mail: tonieto.carina@gmail.com

Bianca Possel, Universidade de Passo Fundo

Graduanda do curso de Filosofia da Universidade de Passo Fundo e bolsista CNPq do Projeto de Pesquisa Interdisciplinaridade, Docência Universitária e Políticas Educacionais, coordenado pelo professor doutor Altair Alberto Fávero. E-mail: bianca.possel@gmail.com

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Published

2018-07-17

How to Cite

Fávero, A. A., Tonieto, C., & Possel, B. (2018). The problem solving as interdisciplinary practice in education: an epistemetodological proposal. Educação Por Escrito, 9(1), 41–53. https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.28485

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