Mathematical modelling: reporting an experince with teachers from initial grades of Elementary School

Authors

  • Márcia Jussara Hepp Rehfeldt Centro Universitário UNIVATES
  • Marli Teresinha Quartieri Centro Universitário UNIVATES
  • Ieda Maria Giongo Centro Universitário UNIVATES

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.26859

Keywords:

Work shop, Initial grades of Elementary School, Mathematical modelling.

Abstract

This report approaches proposals resulting from the continued education course Trends in Mathematics Education for the Initial Grades of Elementary School carried out with a group of teachers from that level. Specifically, the theme explored was Mathematical Modelling. The workshop was held in two meetings of two hours each, and the practices, planned and applied in the classes in which the teachers worked. The research pointed out that they were unaware of Mathematical Modeling, but after the workshop they began to use it throughout the year. In addition, they emphasized that the workshop motivated them to use this methodology for being able to develop the creativity and the criticality of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática e os professores: a questão da formação. Bolema, Rio Claro, n. 15, p. 5-23, 2001. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/espmat/disciplinas/funcoes_modelagem/modulo_I/modelagem_barbosa.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2016.

______. Modelagem Matemática e a perspectiva sócio-crítica. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., 2003, Santos. Anais... São Paulo: SBEM, 2003. 1 CD-ROM.

______. Mathematical modelling in classroom: a critical and discursive perspective. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, v. 38, n. 3, p. 293-301, 2006.

______. As discussões paralelas no ambiente de aprendizagem Modelagem Matemática. Acta Scientiae, v.10, n.1, p. 47-57, jan./jun. 2008.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002.

BIEMBENGUT, M. S.; SCHIMITT, A. L. F. Mapeamento das pesquisas sobre Modelagem Matemática no cenário mundial: análise dos trabalhos apresentados no 14º Grupo de Estudo do Comitê Internacional de Educação Matemática Study Group, 14 -

ICMI. Dynamis (Blumenau), v. 13, p. 11-20, 2007.

BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil. São Paulo: Ática, 1998.

MACHADO JÚNIOR, A. G. Modelagem Matemática no ensino aprendizagem: ação e resultados. 2005. 132 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará, Belém, 2005. Disponível em: <http://www.ufpa.br/npadc/gemm/documentos/docs/Doc_12.pdf. Acesso em: 23 jan. 2013.

McLONE, R. R. Mathematical modelling: the art of applying mathematics, in Mathematical Modelling. London: Butterwords, 1976.

SKOVSMOSE, O. Cenários de investigação. Bolema, Rio Claro, ano 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

Published

2017-12-31

How to Cite

Rehfeldt, M. J. H., Quartieri, M. T., & Giongo, I. M. (2017). Mathematical modelling: reporting an experince with teachers from initial grades of Elementary School. Educação Por Escrito, 8(2), 294–303. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.26859

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)