State of knowledge on black youth: analysis of the Sixth International Symposium on Brazilian Youth (JUBRA)
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.25493Keywords:
Youths, Youth black/black youth, Maroons youth/young maroonsAbstract
Studies on youth were extended in Brazil. This work presents a state of knowledge on youth from abstracts presented at the VI Jubra, in 2015, with the research focus to black youth/young black and maroon youth/ young Maroons. We seek to answer the question: what are the main issues discussed in studies of young blacks and Brazilian Quilombo? For this, we make use of the collaboration of bibliometrics. We propose a discussion about the social youth context, especially public policies for young people, as well as understanding the national scene for effective discussions spaces, dialogues and scientific production on the black and maroon youth of our country from the works selected for analysis.
Downloads
References
ABRAMOVAY, M; ANDRADE, E. R.; ESTEVES, L. C. G. Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. Brasília: Secadi; Unesco, 2007.
ANDRADE, C. B. de. et al. Anais do VI Simpósio Internacional sobre Juventude Brasileira. Rio de Janeiro: Nipiac/IP/UFRJ, 2015.
ARAÚJO, R. F; ALVARENGA, L. A bibliometria na pesquisa científica da pós-graduação brasileira de 1987 a 2007. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, v. 16, n. 31, p. 51-70, 2011.
BRASIL. Secretaria Nacional de Juventude. Agenda Juventude Brasil. Brasília, 2013.
BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: Ortiz, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo cientifico. São Paulo: Ed. Unesp, 2004.
BRASIL. Secretaria Nacional de Juventude. Políticas Públicas de Juventude. Brasília: Presidência da República/Secretaria Nacional da Juventude, 2013.
CARVALHO, Giane C. A. Juventude e políticas públicas: mero destaque na agenda pública ou garantia de direitos? Em Tese, v. 2, n. 2, p. 163-175, 2006.
CARVALHO, R. V. A juventude na Educação de Jovens e Adultos: uma categoria provisória ou permanente? Anais 9º Congresso Nacional de Educação / 3º Encontro Sul-Brasileiro de Psicopedagogia. Paraná, 2009.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 40-52, 2003.
FANON, F. Peles negras, máscaras brancas. Salvador: Edufba, 2008.
______. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
______. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GROPPO, L. A. Sentidos da juventude na Sociologia e nas políticas públicas do Brasil contemporâneo. Rev. Políticas Públicas, São Luís, v. 20, n. 01, p. 383-402, 2016.
GUIMARÃES, A. S. Racismo e antirracismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 2009.
MATIJASCIC, Milko; SILVA, Tatiana D. Jovens negros: panorama da situação social no Brasil segundo indicadores selecionados entre 1992-2012. In: SILVA, Enid R. C.; BOTELHO, Rosana U. Dimensões da experiência juvenil brasileira e novos desafios às políticas públicas. Brasília: Ipea, 2016.
MELO, A. L. A. et al. “Palmas” para o quilombo: processos de territorialidade e etnicidade negra. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011.
MELO, M. M. Reminiscências dos quilombos. São Paulo: Ed. 3º Nome, 2012.
MENEZES, M. A.; STROPASOLAS, V. L.; BARCELOS, S. B. Juventude rural e políticas públicas no Brasil. Brasília: Nead/MDA, 2014.
MOROSINI, Marilia. Estado do conhecimento e questões do campo científico. Educação Santa Maria, v. 40, n. 11, p. 101-116, 2015.
PAIS, J. M. A construção sociológica da juventude – alguns contributos. Análise Social, v. 25, n. 105-106, p. 139-165, 1990.
PASSOS, J. C. dos. Juventude negra na EJA: os desafios de uma política pública. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
PEREIRA, Marsilvio G.; TRIVELATO, Sílvia L. F. Investigação em ensino de Ciências e Biologia: uma análise a partir de dissertações e teses produzidas no contexto de um grupo de pesquisa. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 08, n. 16, p. 37-50, 2015.
SCHUMAN, L. V. Entre o “encardido”, o “branco” e o “branquíssimo”: raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SILVA, Enid R. C.; BOTELHO, Rosana U. Dimensões da experiência juvenil brasileira e novos desafios às políticas públicas. Brasília: Ipea, 2016.
SILVA, N. N. da. Juventude, EJA e relações raciais: um estudo sobre os significados e sentidos atribuídos pelos jovens negros ao processo de escolarização da EJA. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
SPOSITO, M. P; CARRANO, P. C. R. Juventude e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 16-39, 2003.
TAVARES, B. L. Na quebrada, a parceria é mais forte – juventude hip-hop: relacionamento e estratégias contra a discriminação na periferia do Distrito Federal. Tese (Doutorado em Sociologia) – Departamento de Sociologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.