Network of Meanings for a Transformative Education: weaving the conceptions training teachers, philosophy and the psychology of education in the database of ANPED in the years 2009 and 2013, and the referential theoretical of care
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.1.20117Keywords:
Caring. Ambience of teaching. Teacher education.Abstract
The care is by a force that moves the human capacity to care for, evoking this ability in ourselves and in others, to satisfy a response to something or someone that matters, updating our potential to care. The care, in its essence, should be deepened by teachers with regard to ontology, epistemology, theories and models of care. The study allows understanding the relationship between education and the care from the perspective of higher education teachers in the process of educating and training. Thus, it appears that educators in their teacher education reveals attitudes and behaviors that have a direct association with the theoretical assumptions of care. The educator has a caring role? If education needs an environment and a social dynamic so that there is acquisition of knowledge by students, it denotes the existence of caring actions? How we take care of students in higher education? This is an exploratory, descriptive study, developed from a qualitative research approach to literature review on databases ANPED in 2009 and 2013. The study provides a reflective exercise of the educator actions as a subject which has a subjectivity of luggage and a teacher education permeated with transformation values of their reality for teaching. Educational practice has a close relationship with the prospect of care and new trends of teaching learning in higher education.
Downloads
References
AGUIAR, W. M. de. Superando a dicotimia saber-ação:uma nova proposta para a pesquisa e a formação docente. In: REUNIÃO ANUAL DA
ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
CORDEIRO, A. F. M.; ANTUNES, M. M. A. M. Relações entre educação aprendizagem e desenvolvimento humano: as contribuições de Jean Marc-Gaspard Itard. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
DALBOSCO, C. A. Por uma filosofia da educação transformadora. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
DANELON, D. G. F. Entre experiências e compreensões: cartografias da formação de professores. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
FERREIRA, D. J. Pragmatismo e filosofia da práxis: projetos em disputa na sociedade e na educação docente. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HEIDEGGER M. Ser e tempo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
ISAIA, S. M. de; ROCHA, A. M. da; BOLZAN, D. P. V. Educação Superior: a entrada da docência universitária. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
LIMA, H. L. A. Humanismo, verdade e formação na ontologia fundamental de Martin Heidegger. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 35., 2012, Porto de Galinhas/PE. Disponível em: <http://www.anped.org.br/35encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2014.
MACIEL, A. M. da R. Trajetórias Formativas de Professores Universitários: repercussão da ambiência no desenvolvimento profissional docente. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 2. ed. São Paulo-Rio de Janeiro: Hucitec-Abrasco, 2004.
NODDINGS N. O cuidado – uma abordagem feminina à ética e à educação moral. São Leopoldo, RS: Ed. Unisinos, 2003.
PIVETTA, H. M. F. Reuniões pedagógicas como espaço de reflexão e construção da docência superior: discutindo concepções de formação e docência. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
ROACH, S. S. The human act of caring: a blueprint for the health professions. Ottawa (CA): Canadian Hospital Association Press, 2002.
SILVA, N. M. A. da S. A reativação noção de cuidado de si a ideia de formação humana: uma recepção tardia de Foucault. In: REUNIÃO
ANUAL DA ANPED, 35., 2012, Porto de Galinhas/PE. Disponível em: <http://www.anped.org.br/35encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
SUGAHARA, L. Y.; SOUZA, C. P. de S. A dimensão afetiva nas representações sociais o trabalho docente. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em 07 abr. 2011.
TASSONI, E. C. M.; LEITE, S. A. da S. A relação de afeto, cognição e práticas pedagógicas. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
TREVISAN, A. L. Formação ou reificação? A educação entre o mesmo e o outro. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: <http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao>. Acesso em: 07 abr. 2011.
WALDOW, V. R. O cuidado na saúde: as relações entre o eu, o outro e os cosmo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
WALDOW, V. R. Estratégias de ensino na Enfermagem: o enfoque no cuidado e no pensamento crítico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
WALDOW, V. R. Cuidar: expressão humanizadora da enfermagem. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.