Education for Peace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2021.1.42226

Keywords:

Education, Peace, Religion, Meeting, Hospitality

Abstract

The ideological polarizations and the religious and political tensions of the current context bring to the debate the need for an education for peace that is worked with dedication and systematicity, in a multidisciplinary perspective. The ambiguous and complex religious experiences can potentially mobilize both for peace building and for the spread of intolerance and violence. These and other dynamics of hospitality and hostility ongoing in today’s society, bring to light the need to deepen the categories of encounter and dialogue for the ethical formation of the person as a being of relationship, who considers the other in their diversity and is oriented towards the good -live in the perspective of peace. Furthermore, the distinctions between secularism and secularism make secularism seen as a reductionist view of secularism and an aversion to religious manifestations in the public environment. Finally, it is interesting to reflect on the contribution of Christian principles and values in the formation of subjects and in the promotion of peace-building processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago de Fraga Gomes, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil, com período sanduíche pela Ruhr Universität Bochum (RUB), em Bochum, Alemanha. Professor Adjunto da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Perito da Comissão para a Doutrina da Fé da Conferência Nacional dos Bispos do Brasil (CNBB), em Brasília, DF, Brasil.

Érico João Hammes, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Teologia pela Pontificia Università Gregoriana (PUG), em Roma, Itália. Pós-Doutor pela Eberhard Karls Universität Tübingen (UT), em Tübingen, Alemanha. Professor Titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BÍBLIA. Português. A Bíblia de Jerusalém. Nova edição rev. e ampl. São Paulo: Paulus, 2002.

BUBER, Martin. Eu e Tu. São Paulo: Centauro, 2001.

BURNLEY, Jen. Conflicto. In: HICKS, David (comp.). Educación para la paz: cuestiones, principios y prácticas en el aula. Madrid: Morata, Ministerio de Educación y Ciencia, 1993. p. 73-92.

FRANCISCO, Papa. Exortação Apostólica Evangelii Gaudium: sobre o anúncio do Evangelho no mundo atual. São Paulo: Paulinas, 2013.

GALTUNG, Johan. Transcend: 40 years, 40 conflicts. In: GALTUNG, Johan; JACOBSEN, Carl G. Searching for peace: the road to transcend. London; Sterling, Virginia: Pluto Press, 2000. p. 101-121.

GUARDINI. Romano. La visione cattolica del mondo. Brescia: Morcelliana, 1994.

GUIMARÃES, Marcelo Rezende. A educação para a paz como exercício da ação comunicativa: alternativas para a sociedade e para a educação. Educação, Porto Alegre, v. 59, n. 2, p. 329-368, maio/ago. 2006.

JARES, Xesús. Educación para la paz. 2. ed. Madrid: Popular, 1999.

JUSTINO DE ROMA. Apologia I e II: diálogo com Trifão. São Paulo: Paulus, 1995.

KÜNG, Hans. Religion, violence and “holy wars”. International Review of the Red Cross, London, v. 87, n. 858, p. 253-268, jun. 2005.

LEITE, Fábio Carvalho. O laicismo e outros exageros sobre a Primeira República no Brasil. Revista Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, p. 32-60, jun. 2011.

LENHART, Volker. Educação numa sociedade mundial: globalização como desafio à pedagogia. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 25-41, jan./jun. 1998.

LENZA, Pedro. Direito Constitucional Esquematizado. 22. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

LÉVINAS, Emmanuel. Difficile liberté. Paris: Le Livre du Poche, 1990.

MAY, Rollo. Poder e inocência: uma busca das fontes da violência. Rio de Janeiro: Artenova, 1974.

MAZZAROLO, Isidoro. A misericórdia exige proximidade e aproximação: uma leitura da superação do puro e do impuro em Lc 7,11-17; 10,29-37; 15,11-32. In: FERNANDES, L. A. (org.). Traços da misericórdia de Deus segundo Lucas. São Paulo: Academia Cristã; Rio de Janeiro: PUCRio, 2016. p. 73-91.

MAZZAROLO, Isidoro. Lucas, a antropologia da salvação. 3. ed. Rio de Janeiro: Mazzarolo, 2013.

MAZZAROLO, Isidoro. Primeira e Segunda Cartas a Timóteo e Tito. Rio de Janeiro: Mazzarolo, 2014.

MOUNIER, Emmanuel. Obras completas: tomo 1. Salamanca: Sígueme, 1992.

OLIVEIRA, Manfredo Araújo de. Prefácio: o desafio do liberalismo político. In: NODARI, Paulo César. Ética, direito e política: a paz em Hobbes, Locke, Rousseau e Kant. São Paulo: Paulus, 2014. p. 9-15.

OLIVEIRA, Nythamar de. Ética, guerra e paz. In: PIVATTO, Pergentino S. (org.). Ética: crise e perspectivas. Porto Alegre: Edipucrs, 2004. p. 41-60.

ORIGÈNE. Contre Celse. Paris: Cerf, 1969. v. 3.

RÖHRS, Hermann. La unificación de Europa y el tercer mundo bajo el aspecto de la política de la paz. Educación, Tübingen, v. 53, p. 7-26, 1996.

SÊNECA. Tratado sobre a clemência. Petrópolis: Vozes, 1990.

SENGHAAS, Dieter. La educación para la paz en un mundo sin paz. Educación, Tübingen, v. 3, p. 69-80, 1971.

STAMBAUGH, John E.; BALCH, David L. O Novo Testamento em seu ambiente social. São Paulo: Paulus, 1996.

VATTIMO, Gianni. Crer que se crê. Petrópolis: Vozes, 2018.

VIRGÍLIO. Eneida. Porto: Simões Lopes, 1955.

WENGST, Klaus. Pax romana: pretensão e realidade. São Paulo: Paulinas, 1991.

WHITE, Patricia. Frente a los críticos. In: HICKS, David (comp.). Educación para la paz: cuestiones, principios y prácticas en el aula. Madrid: Morata, Ministerio de Educación y Ciencia, 1993. p. 56-70.

ZAMPAGLIONE, Gerardo. L’idea della pace nel mondo antico. Torino: Edizioni Rai Radiotelevisione Italiana, 1967.

Published

2021-12-30

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>