Emerging contexts at ufsm: the post-graduation expansion

Authors

  • Silvana Zancan UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA
  • Doris Pires Vargas Bolzan UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.28394

Keywords:

Expansion, UFSM post-graduation, Emerging contexts, Stricto sensu.

Abstract

This research aims to recognize the expansion of the Postgraduate Program at Universidade Federal de Santa Maria (PPGs/UFSM) in emerging contexts in the period from 1970 to 2016. This is an exploratory study of a qualitative nature, with qualitative and quantitative data analysis. Looking at its expansion in emerging contexts, it has been observed that the growth line of the UFSM PPGs has continued to rise in the last decades. There were many factors that led to the UFSM PPGs expansion, in view of the scenario of external and internal policies that promoted growth, such as: the UFSM new philosophy of the Management Plan 2014-2017, as well as the PPGs involvement of internal committees, in order to maintain and strengthen the quality of the courses, as well arguing policies that precede the external evaluation of Capes. The international and national participation of cooperation, in order to enhance the experiences of other PPGs and to develop internal standards of teaching and research in UFSM; The exchange of people to other countries, as well as receiving foreigners in UFSM PPGs. The expectation for the coming years implies that the growth of UFSM PPGs is minimal, considering the rigorous policies of Capes and the objective of guaranteeing and promoting the quality of courses at UFSM.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Zancan, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

ATUALMENTE DOUTORANDA EM EDUCAÇÃO PELO PPGE/UFSM

MESTRE EM EDUCAÇÃO PELA PUCRS

ESPECIALISTA EME DUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR PELO CEFD/UFSM

LICENCIADA EM EDUCAÇÃO FÍSICA PELA ULBRA/SM

TÉCNICA EM ADMINISTRAÇÃO PELO COLÉGIO POLITÉCNICO DA UFSM

TÉCNICA EM AGROINDÚSTRIA PELO COLÉGIO POLITÉCNICO DA UFSM

Doris Pires Vargas Bolzan, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), docente do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS - Brasil.

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. A democratização e expansão da educação superior no país 2003-2014. Sesu. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.phpoption=com_docman&view=download&alias=16762-balanco-social-sesu-2003-2014&Itemid=30192>. Acesso em: 24 abr. 2016.

CAPES. Plataforma Sucupira. Acesso Programas de Pós-Graduação da UFSM. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/docente/listaDocente.jsf>. Acesso em: 24 abr. 2016.

______. Programa de Estudantes. Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG). Resultado Final Capes/PEC-PG Doutorado Edital nº 23/2016. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/resultados/26042017-Edital-23-2016-PEC-PGResultado-final.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2016.

______. Programa de Estudantes. Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG). Resultado Final Capes/PEC-PG Doutorado Edital nº 62/2013. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/resultados/Resultado_PECPG_62_2013_Retificacao.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2016.

______. Programa de Estudantes. Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG). Resultado Final Capes/PEC-PG Doutorado Edital nº 42/2012. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/resultados/ResultadoFinal-Edital_42-2012_PECPG.pdf>. Acesso em: 26 abr. 2016.

______. Programa de Estudantes. Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG). Resultado Final Capes/PEC-PG Doutorado Edital nº 48/2010. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/resultados/PECPG_Edital48_2010_ListaFinalRetificada02.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2016.

BOLZAN, D. P. V. Docência e processos formativos: estudantes e professores em contextos emergentes. Projeto de Pesquisa. Universal – MCTI/CNPq nº 01/2016. UFSM, 2016.

FREITAS, M. T. de A. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Cadernos de Pesquisa, nº 116, jul. 2002.

GATTI, B. A. Estudos qualitativos em educação, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/a02v30n1.pdf>. Acesso em: 12 jul. 2017.

GUTERRES, C. R. J. Reflexões sobre a Pós-Graduação em Educação no Rio Grande do Sul. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 18, n. especial, p. 17-32, 2013, Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/2098/pdf_185>. Acesso em: 5 set. 2016.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens Qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.

MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas: Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014. Disponível em: . Acesso em: 18 jul. 2016.

PEDRINI, M. A educação brasileira e a formação de professores. In: FRANCO, M. E. D. P.; MOROSINI, M. C. (Org.). Qualidade da

educação superior: dimensões e indicadores. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2011, Vol. 4. 672 p.

RIES. Indicadores de qualidade para a educação superior brasileira. 2013.

SCHENEIDER, P. R.; RIGUES, A. A.; RODRIGUES, M. B. Coletânea de legislação de pós-graduação. Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa. Santa Maria: Biblioteca Central da UFSM, 1997.

UFSM. Resolução nº 002/2005. Institui o Programa de Pós Doutorado na Universidade Federal de Santa Maria. Disponível em: <http://prpgp.ufsm.br/images/fomularios-diversos/arq_resolu__o_n__2005_002_153.pdf>. Acesso em: 10 maio 2017.

______. Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa. Editais internos – 2017. Disponível em: <http://prpgp.ufsm.br/editais/editaisinternos>. Acesso em: 12 maio 2017.

______. Cursos de mestrado e doutorado. PRPGP: Disponível em: <http://prpgp.ufsm.br/pos-graduacao/cursos-de-mestradodoutorado>. Acesso em: maio 2016.

______. Notícias da UFSM. Foco na internacionalização. Publicado em 03 jun. 2015. Disponível em: <http://site.ufsm.br/noticias/ exibir/foco-na-internacionalizacao>. Acesso em: 13 ago. 2017.

______. Dados do quadro docente da UFSM. Progep: mar. 2016.

______. Dados históricos da UFSM. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/frederico/index.php/institucional/historico>. Acesso em: 23 mar. 2016.

______. Guia do estudante 2016. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/prograd/index.php/documentos/guia-do-estudante-ufsm>. Acesso em: 2 maio 2016.

______. UFSM na Mídia. Clipping de notícias sobre a educação e a UFSM. Disponível em: http://coral.ufsm.br/midia/?p=37440>. Acesso em: 14 maio 2017.

MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

UNESCO. Educação. Disponível em: <http://nacoesunidas.org/agencia/unesco/>. Acesso em: 18 jun. 2016.

VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas. Tomo I. Machado Grupo de Distribución: Madrid, 1991.

Published

2017-12-31

How to Cite

Zancan, S., & Bolzan, D. P. V. (2017). Emerging contexts at ufsm: the post-graduation expansion. Educação Por Escrito, 8(2), 244–259. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.28394

Issue

Section

Articles