PUCRS and Newcastle University: an internationalization experience from the construction of a joint exhibition between the Science and Technology Museum and the Great North Museum: Hancock

Authors

  • José Luís Schifino Ferraro Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Melissa Guerra Simões Pires Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Rosemary Sadami Arai Shinkai Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24494

Keywords:

internationalization, Science and Technology Museum from PUCRS, Great North Museum, Newcastle, ecomuseology.

Abstract

The present article has the aim to present the partnership between the Pontifical Catholic University from Rio Grande do Sul (PUCRS) and Newcastle University (NU) for the elaboration of a joint exhibition on Evolution. This approach between the Science and Technology Museum from PUCRS (MCT-PUCRS) and the Great North Museum: Hancock (GNM) allowed the two universities to get closer and elaborate strategies and actions for internationalization. By proposing a joint work – conception, planning and expertise exchange – about the theme, the option was to use the scientific collections from both museums to understand the climate changes under an ecomuseologic perspective. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Luís Schifino Ferraro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação – Professor da Faculdade de Biociências e do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Melissa Guerra Simões Pires, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutora em Medicina - Professora da da Faculdade de Biociências e Diretora do Museu de Ciências e Tecnologia da PUCRS

Rosemary Sadami Arai Shinkai, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutora em Clínica Odontológica - Professora da Faculdade de Odontologia e Assessora-chefe para Assuntos Internacionais e Interinstitucionais da PUCRS.

References

BRITISH COUNCIL. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/atividades/educacao/newton-fund. Acesso em: 27 de junho de 2016.

BRITISH COUNCIL. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/newton-fund/chamadas/institutional-skills-2015-2016. Acesso em: 27 de junho de 2016.

CAZELLI, Sibele; QUEIROZ, Glória; ALVES, Fátima; FALCÃO, Douglas; VALENTE, Maria Esther; GOUVÊA, Guaracira; COLINVAUX, Dominique. Tendências pedagógicas das exposições de um museu de ciência. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2., 1999, Valinhos-SP. Atas... São Paulo: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 1999. p. 1-14.

DIAS SOBRINHO, José. Educação Superior, globalização e democratização. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: ANPED, v. 28, p. 164-173, 2005.

DUARTE, Alice. Nova museologia: os pontapés de saída de uma abordagem ainda inovadora. Revista Museologia e Patrimônio, v. 6, n. 2, p. 99-117, 2014.

FERRARO, José Luís Schifino; GIGLIO, Roberta. O Museu como espaço de transversalidade. Educação Por Escrito, v. 5, n. 2, p. 333-345, 2014.

GOERGEN, Pedro. Educação superior na perspectiva do sistema e do plano nacional de educação. Educação e Sociedade, v. 31, n. 112, p. 895-917, 2010.

IANNI, Octavio. A sociedade global. 12. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior – conceitos e práticas. Educar, Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006.

Published

2016-12-31

How to Cite

Ferraro, J. L. S., Simões Pires, M. G., & Shinkai, R. S. A. (2016). PUCRS and Newcastle University: an internationalization experience from the construction of a joint exhibition between the Science and Technology Museum and the Great North Museum: Hancock. Educação Por Escrito, 7(2), 201–207. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24494