Education/PUCRS

The graduate program as strategy for scientific and tecnological development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.43988

Keywords:

higher education, post-graduation in Brazil, PUCRS, science and technology

Abstract

The text, from the perspective of the first coordinator of the Postgraduate Program in Education at PUCRS, in an interview, recalls points of the trajectory in the initial years of its creation. It brings forward categories that the theoretical field of Higher Education Management points out as basic and present in the movements in the core of the university and its relations, throughout its history. It also highlights paths and characterizations of the categories at different times, covering the inter-institutional, national, international, groups and networks. The text concludes that in the various relationships and in the formation of research groups and networks, PUCRS has glimpsed and acted creating possibilities that have strengthened its graduate courses, specifically in education, but also in other areas of knowledge through the structure of cooperation and sharing of information and mutual support.

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Author Biographies

Maria Estela Dal Pai Franco, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Ciências Humanas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Administração da Educação pela Temple University, nos Estados Unidos. Atuou na FACED/ PPGEdu/UFRGS como docente permanente e foi vice-diretora da Faculdade de Educação, pesquisadora e orientadora. Foi professora da PUCRS. Participou da criação de grupos de pesquisa (Rede GEU, RIES, Universitas-Br), de conselhos, gestões, comitês, assessorias (PUCRS, UFRGS, CNPq, Capes, Inep e Fapergs) e de associações científicas nacionais e internacionais, Anpae, Anped, EAIR, AIR, LASA, FORGES) e da organização de eventos científicos pela RIES/Pronex.

Marília Costa Morosini, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Ciências Humanas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; pós-doutorado no LLILAS, UTexas, nos Estados Unidos. Professora Titular da Escola de Humanidades da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora aposentada do IFCH, da UFRGS. Coordenadora do Centro de Estudos em Educação Superior – CEES/PUCRS; coordenadora da Rede Sul Brasileira de Investigadores da Educação Superior – RIES. Pesquisadora CNPq 1A. 

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Published

2022-12-13

How to Cite

Franco, M. E. D. P., & Morosini, M. C. (2022). Education/PUCRS: The graduate program as strategy for scientific and tecnological development. Educação, 45(1), e43988. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.43988

Issue

Section

50 years PPGEDU PUCRS