Didactics, hermeneutics and plurality in education

Authors

  • Altair Alberto Favero UPF
  • Gionara Tauchen Universidade Federal de Rio Grande

Keywords:

hermeneutics, educational plurality, didactics

Abstract

The Education is essential in all and every society which has achieved a certain development level. However, what will be maintained and passed on to future generations and what needs changing to accompany the transformations that occur in the social dynamics is very problematic and needs to be comprehended and thoroughly analyzed. The present article aims at reflecting on the educational process in the hermeneutical perspective and the didactical results that such perspective has in a context of educational plurality. For this reason, first, hermeneutics is contextualized in a contemporaneous educational/philosophical scenario, describing the ways Gadamer’s philosophical hermeneutics can be seen as promising when alternative proposals which surpass the instrumental view of knowledge and education characterized by subject-object relationship are considered. Second, some hermeneutical tasks to design education in a pluralistic world are recommended. Finally, didactics is dealt in a hermeneutical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altair Alberto Favero, UPF

possui graduação em Filosofia Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo (1989), especialização em Epistemologia das Ciências sociais(1993), mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007). Atualmente é professor titular III e pesquisador da Universidade de Passo Fundo. É coordenador dos Estágios supervisionados do Curso de Filosofia, é professor do Corpo docente permanente do Mestrado em Educação atuando na linha de Políticas Educacionais. Tem experiência na área de Filosofia e Educação, com ênfase em Epistemologia e políticas para o ensino de Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia, ensino de filosofia, educação, pragmatismo, formação docente, políticas educacionais e ética. Coordena o projeto "As interconexões entre conteúdo e método: conseqüências para o ensino de filosofia" (em andamento desde 2002) e o projeto "Pragmatismo, filosofia e educação: as interfaces entre experiência, reflexão e políticas de ensino" em andamento desde 2008. É lider do grupo de pesquisa GEPER - Grupo de Estudo e Pesquisa Educação e Racionalidade (Uniplac), é pesquisador do Núcleo de Estudos em Epistemologia e Educação em Ciências (Furg) e do Grupo de pesquisa Racionalidade e Formação (Pucrs) todos cadastrados no CNPq.

Gionara Tauchen, Universidade Federal de Rio Grande

Doutorado em Educação pela Pucrs. Mestrado em Educação pela UFSM. Professora Adjunta. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências. Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil.

Published

2011-12-15

How to Cite

Favero, A. A., & Tauchen, G. (2011). Didactics, hermeneutics and plurality in education. Educação, 35(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/9160