The hermeneutics as lively dialogue: contributions to the field of educational research

Authors

  • Cláudio Almir Dalbosco Universidade de Passo Fundo
  • Fernando Dala Santa Universidade de Passo Fundo
  • Vivian Baroni Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.24967

Keywords:

Educational research. Hermeneutics. Dialogue.

Abstract

As a phenomenon that occurs in the steady stream of culture, education incorporates and at the same time transforms essential aspects of a broader socio-cultural dimension, which may not be restricted to approaches that ignore the contextual nature of human experience. In this perspective, hermeneutics brings important contributions to educational research as it allows the insertion of ontological research in the analyzed context, guiding it from a conduct guided by the rationality of the phenomenon that is established as an object of research. In this essay, we try to discuss the challenges faced by educational research to disclosing the contributions offered by hermeneutics as lively dialogue centered on the dynamics of the question as the fundamental core of human experience. We tried to also reiterate the importance of critical dialogue with tradition, while studying the classics in its essential body condition of an intellectual process that allows the educational research transcend the dogmatism inherent in the horizon of preconceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudio Almir Dalbosco, Universidade de Passo Fundo

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo – UPF, pesquisador produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico
e Tecnológico – CNPq.

Fernando Dala Santa, Universidade de Passo Fundo

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo – UPF. Bolsista Capes/Prosuc.

Vivian Baroni, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo – UPF. Bolsista Capes/Prosuc.

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, p. 7-18, jan./abr. 2006.

DALBOSCO, Cláudio A. Pedagogia filosófica: cercanias de um diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007.

DALBOSCO, Cláudio A. Natureza da pesquisa em educação: abrindo um leque de alguns problemas. In: HENNING, Leoni M. P. (Org.). Pesquisa, ensino e extensão no campo filosóficoeducacional: possibilidades presentes no contexto universitário. Londrina: Eduel, 2010. p. 41-66.

DALBOSCO, Cláudio A. Pesquisa educacional e experiência humana na perspectiva hermenêutica. In: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), v. 44, n. 154, p. 1028-1051, 2014.

FLICKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.

FLICKINGER, Hans-Georg. Gadamer e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Flávio Paulo Meurer. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica em retrospectiva. Trad. Marco Antônio Casanova. Petrópolis: Vozes, 2009.

GATTI, Bernardete A. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. RBPAE, v. 28, n. 1, p. 13-34, jan./abr. 2012.

PALMER, Richard E. Que es la herméneutica? Teoria de la interpretación en Schleiermacher, Dilthey, Heidegger e Gadamer. Trad. Beatriz Domíngues Parra. Madrid: Arco/Libros, 2002.

PAVIANI, Jayme. Epistemologia prática: ensino e conhecimento científico. Caxias do Sul: Educs, 2009.

PLATÃO. A República. Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. 9. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

PLATÓN. Diálogos I: Apología, Critón, Eutifrón, Ion, Lisis, Cármides, Hipias menor, Hipiasmayor, Laques, Protágoras. Madrid: Editorial Gredos, 1985.

SCHLEIERMACHER, Friedrich Daniel Ernst. Hermenêutica: arte e técnica da interpretação. Trad. Celso Reni Braida. Petrópolis: Vozes, 2000.

STEIN, Ernildo. Inovação na filosofia. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

Published

2018-05-29

How to Cite

Dalbosco, C. A., Santa, F. D., & Baroni, V. (2018). The hermeneutics as lively dialogue: contributions to the field of educational research. Educação, 41(1), 145–153. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.24967

Issue

Section

Dossiê: A construção de profissionalidade: a pessoa em formação