The bullying in schools: the methodology of restorative circles
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.14495Keywords:
Bullying. Circles restorative. Violence. Schools.Abstract
Bullying is a form of violence (verbal, physical, material, psychological, moral, sexual, or virtual), intentionally and repeatedly. This qualitative research was conducted in four schools in Porto Alegre/RS through focus groups with 64 students in the age group of 9-17 years and interviews with 10 professional from schools. The objective of this research was to investigate the manifestations of bullying and the effectiveness of restorative circles. These are dialogical encounters between aggressor and victim, mediated by a coordinator. It aims to express the reasons underlying the conflict and elaborate agreements. The results indicate satisfaction with the restorative circles, but this practice may be palliative or punitive when the agreement is imposed.
Downloads
References
ALMEIDA, Kathanne Lopes; SILVA, Annamaria Cavalcante; CAMPOS, Jocileide Sales. Importância da identificação precoce da ocorrência do bullying: uma revisão de literatura. Revista Pediatria, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 8-16, 2008.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BAUER, Martin, W; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
BRANCHER, Leoberto. Práticas restaurativas: manual de práticas restaurativas. Porto Alegre, 2008. (apostila)
DAY, Nancy. Violence in schools: learning in fear. Berkeley Heights, NJ: Enslow, 1996.
DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais.
ed. São Paulo: Atlas, 1995.
FANTE, Cleo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2. ed. rev. Campinas: Verus, 2005.
GROSSI, Patrícia Krieger; SANTOS, Andreia Mendes dos. Bullying in Brazilian schools and restorative practices. Canadian Journal of Education, v. 35, p. 120-136, 2012.
GUARESCHI, Pedrinho; SILVA, Michele. Bullying: mais sério do que se imagina. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/noticia_visualiza.php?id_noticia=1525 Acesso em: 20 ago. 2010.
LOPES NETO, Aramis Antonio; SAAVEDRA, Lucia Helena. Diga não para o bullying. Rio de Janeiro: ABRAPI, 2004.
MARSHALL, Chris; BOYACK, Jim; BOWEN, Hellen. Como a justiça restaurativa assegura a boa prática: uma abordagem baseada em valores. In: SLAKMON, C.; DE VITTO, R.; PINTO, R. Gomes. Justiça restaurativa. Brasília: Ministério da Justiça, PNUD, 2005.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5. ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 1998.
MORRISON, Brenda. Bullying escolar e justiça restaurativa: compreensão teórica do papel do respeito, orgulho e vergonha. The Society for the Psychological Study of Social Issues. 2006. Disponível em: http://snowbirdbooks.com/images/downloads%20gratuitos/liv_justica_restaurativa.pdf#page=19 Acesso em: 21 ago. 2010.
PEPLER, Debra; CRAIG, Wendy. Promuovere le relazioni ed eliminare la violenza – il modello PREVNet in Canada (Promoting Relationships and Eliminating Violence – The PREVNet Model in Canada). Età evolutiva 90, 97-105,
PEPLER, Debra;& CRAIG, Wendy. Making a Difference in Bullying. Disponível em: http://psycserver.psyc.queensu.ca/craigw/Craig_Pepler_2000_REPORT_Making_a_Difference_in_Bullying.pdf 1988. Acesso em 25 out. 2013.
RIO GRANDE DO SUL. Lei 13.474, de 28 de junho de 2010. Dispõe sobre o combate da prática de “bullying” por instituições de ensino e de educação infantil, públicas ou privadas, com ou sem fins lucrativos. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Sul, n. 121, 29 jun. 2010. Disponível em: http://www.al.rs.gov.br/Legis/Arquivos/13.474.pdf Acesso em: jul. 2010.
ROLIM, Marcos. Bullying: o pesadelo da escola. Porto Alegre: Dom Quixote, 2010.
SANTOS, Andreia Mendes dos; GROSSI, Patricia K. Fenômeno bullying: desvendando esta violência nas escolas públicas de Porto Alegre. Revista Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 286-301. jul./dez. 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/viewFile/4827/3633 Acesso em: 23 jun. 2011.
SANTOS, Andreia Mendes dos; GROSSI, Patricia K. Des-
vendando o fenômeno bullying: a situação das escolas de Porto Alegre/Brazil. México: Académica Espanõla, 2012. v. 1, p. 130.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Bullying, Cartilha 2010 – Projeto justiça nas escolas. Brasília, DF: MEC, 1. ed. 2010.
SIMMONS, Rachel. Garota fora do jogo: a cultura oculta da agressão nas meninas. Rio de Janeiro: Rocco, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.