The Role of the Humanities in the BNCC against the Idea of ​​Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.45128

Keywords:

Skills, Education, Philosophy, Sociology, Technology.

Abstract

This study analyzes the role of philosophy and sociology in the National Common Curricular Base (BNCC) in view of the ideals of a technological education. This is a qualitative, exploratory investigation, with a hermeneutic method and documentary data collection, based on Ferretti (2018), Nussbaum (2015), Perrenoud (2002), Silva (2018) and Silva and Scheibe (2017). The results indicate that the BNCC considers philosophical and sociological knowledge to be supportive to the detriment of competences that marginalize critical and emancipatory training. Therefore, by valuing entrepreneurship, innovation and competitiveness, educational policies weaken democratic values and the formative role of the humanities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Giusti Trevisol, University of Western Santa Catarina (Unoesc), Joaçaba, Santa Catarina, Brazil.

PhD in Education from the University of Passo Fundo (UPF, 2020). Master in Ethics and Political Philosophy from the Federal University of Santa Catarina (UFSC, 2007). Full Professor of the Postgraduate Program in Education at the University of Western Santa Catarina (Unoesc). Member of the Ibero-American Network for Studies and Research in Higher Education Policies and Processes (RIEPPES).

Davi Alexandre Schoenardie, University of Western Santa Catarina (Unoesc), Joaçaba, Santa Catarina, Brazil.

Advertising and Propaganda student at the University of Western Santa Catarina (Unoesc), Joaçaba campus. Scholarship holder of the Institutional Scholarship Program for Initiation in Technological Development and Innovation (PIBITI), from CNPq. Member of the Study and Research Group on Educational Processes and Policies.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio. Brasília: CNE, 2018a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104101rcp004-18/file. Acesso em: 23 dez. 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (DCNEM). Resolução n. 3, de 21 de novembro de 2018. Brasília: MEC, 2018b. Disponível em: http://novoensinomedio.mec.gov.br/resources/downloads/pdf/dcnem.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, dez. 2017b. Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 13.415/2017. Altera as leis 9.394/96 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e 11.494/07 que regulamenta o FUNDEB e dá outras providências. Brasília: MEC, 2017a. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 20 ago. 2019.

DALBOSCO, C. A. Educação superior e dos desafios da formação para a cidadania democrática. Avaliação, Campinas, v. 20, n. 1, p. 123-142, mar. 2015.

DANTAS, J. S. As ciências humanas, a Base Comum Curricular do Ensino Médio em tempos de ultraconservadorismo. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 22, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.3887

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Tradução de José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez, 1998.

FÁVERO, A. A.; CENTENARO, J. B.; BUKOWSKI, C. Uma revolução controlada? A BNCC como política de centralização. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 1676-1701, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1676-1701

FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade. Estudos Avançados, Campinas, v. 32, n. 93, p. 25-42, maio/set. 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

HERNANDEZ, P. R. A reforma do Ensino Médio e a produção de desigualdades na educação. Educação, Santa Maria, v. 44, n. 1, p. 1-19, jun./set. 2019. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644434731

NARDI, E. L.; SANTOS, R. Pesquisa: Teoria e Prática. Porto Alegre: EST, 2003.

NUSSBAUM, M. C. Educação e Justiça Social. Mangualde: Pedago, 2014.

NUSSBAUM, M. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

PAVIANI, J. Epistemologia prática. 2. ed. Caxias do Sul: Educs, 2013. DOI: https://doi.org/10.18226/35353535.v2.2013.51

PERRENOUD, P. A formação dos professores no século XXI. In: PERRENOUD, P.; THULER, M. G.; MACHADO, N. J; ALLESSANDRINI, C. D. (org.). As competências para ensinar no século XXI: formação dos professores e os desafios da avaliação. Porto Alegre: Artemed, 2002.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

SILVA, J. R. S.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Santa Vitória do Palmar, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 8 dez. 2021.

SILVA, K. C. J.; BOUTIN, A. C. Novo ensino médio e educação integral: contexto, conceitos e polêmicas sobre a reforma. Educação, Santa Maria, v. 43, n. 3, p. 521-534, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644430458

SILVA, M. R. A BNCC da reforma do Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, n. 1, p. 1-15, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130

SILVA, M. R; SCHEIBE, L. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Revista Retratos da Escola, Brasília, v, 11, n. 20, p. 19-31, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.769

TREVISAN, A. L.; ALBERTI, D. Formação docente na perspectiva da pedagogia das competências. Roteiro, [s. l.], v. 40, n. 2, p. 311-332, 2015. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/6939. Acesso em: 7 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v40i2.6939

TREVISOL, M. G.; CENTENARO, J. B. Contribuições do enfoque das capacidades de Martha Nussbaum para a educação contemporânea. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 25, n. 00, p. 01-25, jan./jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666114

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010

Published

2024-09-10

How to Cite

Trevisol, M. G., & Schoenardie, D. A. (2024). The Role of the Humanities in the BNCC against the Idea of ​​Technological Education. Educação Por Escrito, 15(1), e45128. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.45128