The Role of the Humanities in the BNCC against the Idea of Technological Education
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.45128Keywords:
Skills, Education, Philosophy, Sociology, Technology.Abstract
This study analyzes the role of philosophy and sociology in the National Common Curricular Base (BNCC) in view of the ideals of a technological education. This is a qualitative, exploratory investigation, with a hermeneutic method and documentary data collection, based on Ferretti (2018), Nussbaum (2015), Perrenoud (2002), Silva (2018) and Silva and Scheibe (2017). The results indicate that the BNCC considers philosophical and sociological knowledge to be supportive to the detriment of competences that marginalize critical and emancipatory training. Therefore, by valuing entrepreneurship, innovation and competitiveness, educational policies weaken democratic values and the formative role of the humanities.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio. Brasília: CNE, 2018a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104101rcp004-18/file. Acesso em: 23 dez. 2018.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (DCNEM). Resolução n. 3, de 21 de novembro de 2018. Brasília: MEC, 2018b. Disponível em: http://novoensinomedio.mec.gov.br/resources/downloads/pdf/dcnem.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, dez. 2017b. Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 13.415/2017. Altera as leis 9.394/96 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e 11.494/07 que regulamenta o FUNDEB e dá outras providências. Brasília: MEC, 2017a. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 20 ago. 2019.
DALBOSCO, C. A. Educação superior e dos desafios da formação para a cidadania democrática. Avaliação, Campinas, v. 20, n. 1, p. 123-142, mar. 2015.
DANTAS, J. S. As ciências humanas, a Base Comum Curricular do Ensino Médio em tempos de ultraconservadorismo. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 22, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.3887
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Tradução de José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez, 1998.
FÁVERO, A. A.; CENTENARO, J. B.; BUKOWSKI, C. Uma revolução controlada? A BNCC como política de centralização. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 1676-1701, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1676-1701
FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade. Estudos Avançados, Campinas, v. 32, n. 93, p. 25-42, maio/set. 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.
HERNANDEZ, P. R. A reforma do Ensino Médio e a produção de desigualdades na educação. Educação, Santa Maria, v. 44, n. 1, p. 1-19, jun./set. 2019. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644434731
NARDI, E. L.; SANTOS, R. Pesquisa: Teoria e Prática. Porto Alegre: EST, 2003.
NUSSBAUM, M. C. Educação e Justiça Social. Mangualde: Pedago, 2014.
NUSSBAUM, M. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
PAVIANI, J. Epistemologia prática. 2. ed. Caxias do Sul: Educs, 2013. DOI: https://doi.org/10.18226/35353535.v2.2013.51
PERRENOUD, P. A formação dos professores no século XXI. In: PERRENOUD, P.; THULER, M. G.; MACHADO, N. J; ALLESSANDRINI, C. D. (org.). As competências para ensinar no século XXI: formação dos professores e os desafios da avaliação. Porto Alegre: Artemed, 2002.
PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
SILVA, J. R. S.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Santa Vitória do Palmar, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 8 dez. 2021.
SILVA, K. C. J.; BOUTIN, A. C. Novo ensino médio e educação integral: contexto, conceitos e polêmicas sobre a reforma. Educação, Santa Maria, v. 43, n. 3, p. 521-534, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644430458
SILVA, M. R. A BNCC da reforma do Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, n. 1, p. 1-15, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130
SILVA, M. R; SCHEIBE, L. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Revista Retratos da Escola, Brasília, v, 11, n. 20, p. 19-31, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.769
TREVISAN, A. L.; ALBERTI, D. Formação docente na perspectiva da pedagogia das competências. Roteiro, [s. l.], v. 40, n. 2, p. 311-332, 2015. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/6939. Acesso em: 7 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v40i2.6939
TREVISOL, M. G.; CENTENARO, J. B. Contribuições do enfoque das capacidades de Martha Nussbaum para a educação contemporânea. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 25, n. 00, p. 01-25, jan./jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666114
ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.