Ground-work School
um ensaio sobre a formação política do Movimento dos Trabalhadores Sem-Teto (MTST)
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.44733Keywords:
Groundwork, Political Formation, Social Movements, MTST.Abstract
This essay aims to analyze the political-ideological strategies of grassroots work, which is the training course of brigadistas of the Homeless Workers' Movement (MTST). They are called brigadiers, those who wish to join the militancy of the movement, whose inclusion does not require a theoretical and practical formation. We sought to describe the didactic processes and list the contentes mobilized throughout the program. To this end, in addition to a description of the immersion in training, a brief history of the MTST will be presented, as well as a debate on the theoretical perspectives of social movements and conceptions about political formation. In view of the dynamics of the School of Basic Work, which is imbued by a premise of Freirean education, the importance of an instituted process of political formation for social movements is notorious.
Downloads
References
ALONSO, Angela. As teorias dos movimentos sociais: um balanço do debate. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, n. 76, p. 49-86, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-64452009000100003
ANDRADE, Ramon. MTST: ocupar, resistir e criar o poder popular. [Entrevista concedida a] Carolina de Mendonça. Revista Badaro, Campo Grande, 21 jan. 2022. Disponível em: https://www.revistabadaro.com.br/2022/01/21/mtst-ocupar-resistir-e-criar-o-poder-popular/. Acesso em: 15 mar. 2023.
ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Tradução de José Fonseca. Porto Alegre: Artmed, 2009. (Coleção Pesquisa Qualitativa).
ARENDT, Hannah. A condição humana. São Paulo: Forense Universitária: Edusp, 1981.
BOULOS, Guilherme. Sem medo do futuro. São Paulo: Contracorrente, 2022.
BRANDÃO, Carlos R. A educação popular na escola cidadã. São Paulo: Vozes, 2002.
FERNANDES, Bernardo M. Movimento social como categoria geográfica. Terra Livre, São Paulo, v. n. 15, p. 59-86, 2000.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. v. 1.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: diálogos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984. v. 2.
GOHN, Maria G. M. Abordagens teóricas no estudo dos movimentos sociais na América Latina. Caderno CRH, Salvador, v. 21, p. 439-455, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-49792008000300003
GOHN, Maria G. M. Movimentos sociais e lutas pela moradia. São Paulo: Loyola, 1991.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.
McADAM, Doug; McCARTHY, John D.; ZALD, Mayer N. (ed.). Comparative perspectives on social movements: political opportunities, mobilizing structures, and cultural framings. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803987
MELUCCI, Alberto. Challenging codes: collective action in the information age. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511520891
MTST. Cozinha solidária. [S. l.]: MTST, c2023. Disponível em: https://www.cozinhasolidaria.com/. Acesso em: 12 dez. 2023.
NÚCLEO DE TECNOLOGIA DO MTST. Metodologia de ensino. [S. l.]: MTST, c2023. Disponível em: https://nucleodetecnologia.com.br/. Acesso em: 15 mar. 2023.
PACHECO JÚNIOR, Israel; TORRES, Michelangelo M. Atualidade do pensamento de Paulo Freire na educação popular: educação popular na perspectiva freireana. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.
RIBEIRO, Marlene. Educação para a cidadania: questão colocada pelos movimentos sociais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 113-128, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000200009
SCOCUGLIA, Afonso C. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. João Pessoa: UFPB, 1997.
SIMÕES, Guilherme; CAMPOS, Marcos; RUD, Rafael. MTST 20 anos de história: luta, organização e esperança nas periferias do Brasil. São Paulo: Autonomia Literária, 2017.
SINGH, Ranjit. The decolonial turn is on the road to contingency. Information, Communication & Society, [s. l.], v. 26, n. 4, p. 803-806, 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2021.1986104
STRECK, Danilo R. Uma pedagogia do movimento: os movimentos sociais na obra de Paulo Freire. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 18, n. 36, p. 165-177, 2009.
TARROW, Sidney. Mentalities, political cultures, and collective action frames: constructing meanings through action. Frontiers in Social Movement Theory, [s. l.], v. 16, p. 174-202, 1992.
TARROW, Sidney. Power in movement: social movements and contentious politics. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511813245
TARROW, Sidney. Transnational politics: contention and institutions in international politics. Annual Review of Political Science, [s. l.], v. 4, p. 1-20, 2001. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.4.1.1
THOMPSON, Edward P.; FONTANA, Josep. Tradición, revuelta y consciencia de clase: estudios sobre la crisis de la sociedad preindustrial. Barcelona: Crítica, 1979.
TILLY, Charles; TILLY, Louise; TILLY, Richard. The rebellious century: 1830-1930. Cambridge: Harvard University Press, 1975. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674434004
TOURAINE, Alain. Rencontre avec Alain Touraine: entretien avec Jean-François Dortier et Patrick Maret. Mensuel, [s. l.], n. 42, 1994.
VENDRAMINI, Célia R. Educação e trabalho: reflexões em torno dos movimentos sociais do campo. Cadernos Cedes, Campinas, n. 27, p. 121-135, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.