The illusion of freedom to choose

The problem of the curricular “customization” of the training itineraries of the Reform in Higher Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.43171

Keywords:

résumé customization, high school, curriculum policy

Abstract

This article aims to discuss the curricular “customization” promoted by the Reform of Higher Secondary Education (Law no. 13,415/2017), when the offer of training itineraries to be chosen by the students, according to their interests, was established. The text points out the main problems of this approach of differentiation of training routes in the face of a weakened public secondary education in the training and appreciation of teachers, in the physical structures and in their teaching quality. Based on a bibliometric study on the subject, the hypothesis is sustained that these itineraries, despite being permeated by a customized curriculum discourse, that is, adapted to the interests of each student, ends up promoting an illusion of freedom of selection, not impacting the conditions of inequality in the opportunities of choice of students belonging to the poor class of the population. In general terms, the text analyzes the context of how the mechanisms of the training itineraries sustain the hidden normative logic that produces the illusion that everyone is free to decide about their future. In the final considerations, he emphasizes the existence of innumerable contradictions inherent in the curricular organization through the problem of “customization.” Among them, the idealization that students can build their own freedom through competition-oriented knowledge and economic logic stands out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altair Alberto Fávero, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Federal d Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS Brasil. Professor do PPGEdu da Universidade de Passo Fundo (UPF), em Passo Fundo, RS, Brasil. Pesquisador Produtividade CNPq.

Junior Bufon Centenaro, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Mestre em Educação (UPF), pela Universidade de Passo Fundo (UPF), em Passo Fundo, RS, Brasil. Doutorando em Educação no PPGEdu/UPF. Bolsista Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES - Código de Financiamento 001.

Antônio Pereira dos Santos, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Graduado em Filosofia pela Universidade de Passo Fundo (UPF), em Passo Fundo, RS, Brasil. Mestrando em Educação no PPGEdu/UPF. Bolsista Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES - Código de Financiamento 001.

References

BRASIL. Lei 13.415/17. Altera as Leis n. 9.394/96 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e n.11.494/07 que regulamenta o FUNDEB e dá outras providências. Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 20 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, dez. 2018. Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 23 nov. 2021.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

FÁVERO, A.A.; OLIVEIRA, J.C.; FARIA, T.L. Crítica as “medições” na educação básica à luz da teoria das capacidades: a meritocracia que reforça a desigualdade. Revista Internacional de Educação Superior – Riesup, Campinas, v. 8, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665579. Acesso em: 16 jan. 2022.

FÁVERO, A. A; TONIETO, C.; CONSALTER, E.; CENTENARO, J. B. (org.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2021.

FÁVERO, A. A.; CENTENARO, J.; SANTOS, A. A cultura humanista como antídoto ao empresariamento da educação: para além da eficácia e da eficiência. In: FÁVERO, A. A; TONIETO, C.; CONSALTER, E. (org.). Leituras sobre educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020. p. 161-176.

FAVÉRO, A. A.; TONIETO, C.; CONSALTER, E. Eficácia ou proselistimo? A escola sob os ditames do gerencialismo empresarial. In: FÁVERO, A. A; TONIETO, C.; CONSALTER, E. (org.). Leituras sobre educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020. p. 27-40.

FÁVERO, A. A.; CENTENARO, J. B.; SANTOS, A. Reformas curriculares e o ataque ao pensamento reflexivo: o sutil desaparecimento da filosofia no currículo da Educação Básica no Brasil. Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, v. 6, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/refilo/article/view/42599. Acesso em: 22 nov. 2021.

FÁVERO, A. A.; TOMAZETTI, E. M. Em defesa das humanidades na formação: a educação democrática das futuras gerações. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 25, p. 1-16, 2021. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/23168/60748746. Acesso em: 20 nov.2021. Acesso em: 21 fev. 2022.

FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/?lang=pt. Acesso em: 25 maio 2021.

FERRETI, C. J.; SILVA, M. R. Reforma do ensino médio no contexto da medida provisória no 746/2016: estado, currículo e disputas por hegemonia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 385-404, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LkC9k3GXWjMW37FTtfSsKTq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2021.

FURTADO, R. S.; SILVA, V. V. A. A reforma em curso no ensino médio brasileiro e a naturalização das desigualdades escolares e sociais. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 158-179, jan./mar. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/45763. Acesso em: 29 jun. 2022.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.

LIMA, M.; MACIEL S. L. A reforma do Ensino Médio do governo Temer: corrosão do direito à educação no contexto de crise do capital no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, p. 1-25, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ypLL3PnTmLQkFfr97q4s3Rf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2021.

NUSSBAUM, M. Sem Fins Lucrativos: Por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Sntos. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

OLIVEIRA, R. A reforma do ensino médio como expressão da nova hegemonia neoliberal. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 24, p. 1-19, 2020. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2020.241.05. Acesso em: 20 nov.2021.

PACHECO, J. A. Políticas curriculares: referenciais para análise. Porto Alegre: Artmed, 2003.

PAGLIARIN, L. L. P.; MARCELINO, P. C.; KOHLS, R. C. Docência na educação superior e as capacidades humanas em Nussbaum: para além da profissionalização e do pragmatismo economicista. In: FÁVERO, A. A; TONIETO, C.; CONSALTÉR, E.; CENTENARO, J. B. (org.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação. Curitiba: CRV, 2021. p. 221-235.

SANTOS, É. M. N.; LÉLIS, L. S. C.; VALE, C. O direito à educação na perspectiva da justiça distributiva: uma análise sobre a Reforma do Ensino Médio. Educação, Santa Maria, v. 45, p. 1-25, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/38228. Acesso em: 23 nov. 2021.

SILVA, M. R. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Curitiba, n. 34, p. 1-15, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 maio 2021.

SILVA, R. R. D. Emocionalização, algoritmização e personalização dos itinerários formativos: como operam os dispositivos de customização curricular? Currículo sem fronteiras, Porto Alegre, v. 17, p. 699-717, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/322075401_Emocionalizacao_algoritmizacao_e_personalizacao_dos_itinerarios_formativos_Como_operam_os_dispositivos_de_customizacao_curricular. Acesso em: 24 nov. 2021.

SILVA, R. R. D. Customização curricular no ensino médio: elementos para uma crítica pedagógica. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2019.

SILVA, R. R. D. Políticas de constituição escolar para o ensino médio no Rio Grande do Sul: uma analítica de currículo. Educação em Revista, Curitiba, v. 30, n. 1, p. 127-156, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/GwRZhgPQQWLFxMPPYHmwXhv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 7 de mar. de 2022.

Published

2022-09-05

How to Cite

Fávero, A. A., Centenaro, J. B., & Santos, A. P. dos. (2022). The illusion of freedom to choose: The problem of the curricular “customization” of the training itineraries of the Reform in Higher Secondary Education. Educação Por Escrito, 13(1), e43171. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.43171