Perceptions of university students about academic reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.40593

Keywords:

academic reading, reading difficulties, role of the university

Abstract

This paper analyzes the perceptions of university students regarding academic reading. The text discusses reflections that fourteen students make about reading, considering the meanings of the action of reading at the university, about the main difficulties of the act of reading and about the role of the university in relation to the teaching of academic reading. The main objective of the study is to understand how students define the role of academic university reading, highlighting the meanings, difficulties and contribution of university professors in the task of teaching reading. This is a qualitative study, with the device of collecting information from the written reports of students about three questions that were asked about academic reading at the university. Among the main results, the study allowed us to conclude that the reading perception is close to standards that conceive it as a strategy for decoding and producing meaning. It also showed that the main difficulties are anchored in the formative processes of the basic school and the university. Finally, the study showed that there is a widespread perception among students that university teachers need to develop reading teaching strategies at the university, given the difficulties that students have when entering higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), BA, Brasil. Professor na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), em Feira de Santana, BA, Brasil.

Maria Cleonice Barbosa Braga, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), SP, Brasil. Professora na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), em Feira de Santana, BA, Brasil.

References

ANASTASIOU, L. das G. C.; ALVES, L. P. (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: UNIVILLE, 2009.

BAKHTIN, M. Metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 393-421.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. 41. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção dos sentidos. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

LUCKESI, C. C. et al. Fazer universidade: uma proposta pedagógica. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Cortez, 2008.

MARCUSCHI, L. A. Compreensão textual como trabalho criativo. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. v. 11, p. 89-103. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/40358. Acesso em: 28 jun. 2020.

MARTINS, A. C.; SANTOS, E. A. G. A escrita acadêmica na formação inicial de professores: diários de aprendi-

zagem na constituição de si. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 1-12, jul./dez. 2019. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.30327.

MATEOS, M. Metacognición y educación. Buenos Aires: Aique, 2009.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

ORLANDI, E. Paráfrase e polissemia: a fluidez nos limites do simbólico. Revista Unicamp, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 9-20, 1998.

POZO, J. I. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

RICOEUR, P. Teoria da interpretação. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1996.

TOURINHO, C. Dificuldade de ler na academia. Revista Lugares de Educação, Bananeiras, PB, v. 1, n. 2, p. 325-346, jul./dez. 2011. https://periodicos.ufpb.br/index.php/rle/article/view/10966/7272.

Published

2022-10-25

How to Cite

Silva, F. O. da, & Braga, M. C. B. (2022). Perceptions of university students about academic reading. Educação Por Escrito, 13(1), e40593. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.40593

Most read articles by the same author(s)