Digital technologies in education and school processes during a COVID-19 pandemic

Reports analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.38859

Keywords:

Methodology, Teaching, Teaching-learning methodologies, Education, Digital Technology

Abstract

However great the optimism in the context – School Education vs. Pandemic COVID-19 – it’s necessary to understand the challenges that will be faced in the school educational processes during and after the pandemic, so that communication is careful and subtlety in dealing with school communities, addition to institutional, regulatory and legal reform that will provides for greater investments in infrastructure in education when we talk about Information Technologies. To think that although “everyone has cell phones”, the internet and the power necessary for remote classes are not in the domain of most young people. The only way to get students and families engaged in this moment is to be calm, caring for others and understanding how the school will behave. We do not have all the answers to solve the great distance between technology and the educational context, but it is already known that we can no longer go back. Technologies are allies of great significance. The following article brings us personal reports from teachers in different contexts and places as well our reflections about how Education is working remotely and the teacher’s feelings and perceptions about it. In the last 20 years, although we have available technologies, our focus was still much more in face-to-face classroom lessons and in groups called remote learning, now, in practice, on-line applications and platforms have started to be used in some moments, and teachers and students have been forced to adapt again not only for school education, but also for how they job, to their personal life, for everything.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Regina Simpioni Carraro, Universidade Católica de Brasília (UCB), Brasília, DF, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Associação Vilhenense de Educação (AVEC), Vilhena/RO. Especialista em Gestão Pública Municipal pela Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat). Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília (UCB).

Eber Ostemberg, Universidade Católica de Brasília (UCB), Brasília, DF, Brasil.

Graduado em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá/MT. Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília (UCB).

Pricila Kohls dos Santos, Universidade Católica de Brasília (UCB), Brasília, DF, Brasil.

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS. Docente e Pesquisadora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília (UCB). Líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Tecnologias Digitais, Internacionalização e Permanência estudantil (GeTIPE).

References

ARAÚJO, Marco Antônio Pereira. A Inclusão Digital como Estratégia para Resgate da Cidadania e Diminuição da Exclusão Social e Econômica. 2009. Disponível em: http://revistas.faa.edu.br/index.php/FDV/article/download/50/32/. Acesso em: jun. 2020.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. (org.). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015 CNE- CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Parecer 005/2020. 2020. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: maio 2020.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL, Acesso à Internet por banda larga volta a crescer nos domicílios brasileiros. 2018. Disponível em https://cgi.br/noticia/releases/acesso-a-internet-por-banda-larga-volta-a-crescer-nosdomicilios-brasileiros. Acesso em: maio 2020.

CGI.br. IX.BR alcança marca de 10 Tb/s de pico de tráfego Internet. Comitê Gestor da Internet no Brasil – CGI.br, [s. l.], 25 mar. 2020. Disponível em: https://cgi.br/noticia/releases/ix-br-alcanca-marca-de-10-tb-s-de-pico-de-trafego-internet/. Acesso em: 10 jul. 2020.

EL PAÍS, Como o coronavírus vai mudar nossas vidas: dez tendências para o mundo pós-pandemia. 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/opiniao/2020-04-13/como-o-coronavirus-vai-mudar-nossas-vidas-dez-tendencias-para-o-mundo-pos-pandemia.html. Acesso em: jun. 2020.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Brasil - Panorama. 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/panorama. Acesso em: maio. 2020.

FILATRO, A. Design Instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

MEC – Ministério da Educação, Educação Superior à Distância. 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/instituicoes-credenciadas/educacao-superior-a-distancia. Acesso em: jun. 2020.

MOORE, Michael G; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. Tradução Roberto Galman. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual: discursiva. Editora Unijuí, 2007.

ONU, ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS, Unesco: covid-19 deixa mais de 776 milhões de alunos fora da escola. 2020. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/03/1707522. Acesso em: maio 2020.

SANTOS, P. K.; SCHWANKE, C.; MACHADO, K. G. W. Tecnologias digitais na educação: possibilidades para o desenvolvimento da educação para a cidadania global. 2017. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 129-145, jan.-jun. 2017. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.27674

VALENTE, José Armando. Informática na educação. NIED-UNICAMP e CED-PUCSP. 2007. Disponível em: http://www.nte-jgs.rct-sc.br/valente.htm. Acesso em: 15 ago. 2009.

YOUSSEF, Antônio Nicolau; FERNANDEZ, Vicente Paz. Informática e sociedade. São Paulo: Ática, 1994. 64 p.

Published

2020-12-23

How to Cite

Simpioni Carraro, M. R., Ostemberg, E., & Kohls dos Santos, P. (2020). Digital technologies in education and school processes during a COVID-19 pandemic: Reports analysis. Educação Por Escrito, 11(2), e38859. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.38859

Issue

Section

Articles