The role of research in the educational policy evaluation process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.37396

Keywords:

Evaluation of public policies, Education research, Educational Policies

Abstract

This article aims to discuss the role of research in the process of evaluating educational policies, especially evaluations of a formative and plural character, which educational policies sometimes lack and which, contradictorily, constitute an important strategy for reading concrete realities in which the education policy materializes. To this end, we seek to bring, for a brief and not exhausted analysis, elements for the study of research in the educational area, with emphasis on qualitative research and, specifically, the approach of the Policy Cycle formulated by Stephen Ball and collaborators. The research is defined as qualitative, exploratory and bibliographic, and includes among the theoretical references that support André (2001), Arretche (2013) and Mainardes (2006). In this construction, the Policy Cycle is pointed out as a possibility to carry out evaluations of educational policies that are socially engaged and committed to investigating the impacts of educational and social inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Zanatta Guerra, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Mestrado em andamento em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF), Brasil. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Assistente Social no município de Tapejara (RS).

Renata Cecilia Estormovski, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Mestrado em andamento em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF), Brasil. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Professora e coordenadora pedagógica da rede pública estadual do Rio Grande do Sul.

References

ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 51-64, 2001. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200003

ARRETCHE, Marta T. S. Tendências no estudo sobre avaliação de políticas públicas. Terceiro Milênio: Revista Crítica de Sociologia e Política, v. 1, n. 1, p. 128-133, 2013. Disponível em: http://www.revistaterceiromilenio.uenf.br/index.php/rtm/article/view/64. Acesso em: 4 dez. 2019.

BALL, Stephen J. Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais. In: BALL, Stephen J; MAINARDES, Jefferson. (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. O lugar da teoria na pesquisa sobre a docência na educação superior. In: ______. (Orgs.). Epistemologias da docência universitária. Curitiba: CRV, 2016.

JAIME, Fernando Martín; DUFOUR, Gustavo; ALESSANDRO, Martín; AMAYA, Paula. Introducción al análisis de políticas públicas. Buenos Aires: Florencio Varela – Universidad Nacional Arturo Jauretche, 2013. Disponível em: https://www.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/2017/02/Políticas-públicas2013.pdf. Acesso em: 29 nov. 2019.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. In: Educação & Sociedade, v. 27, n. 94, p. 47-69, Campinas, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n94/a03v27n94.pdf. Acesso em: 11 dez. 2019.

MAINARDES, Jefferson; FERREIRA, Márcia dos Santos; TELLO, César. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: BALL, Stephen J; MAINARDES, Jefferson. (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. In: Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 78, p. 15-36, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n78/a03v2378.pdf. Acesso em: 10 dez. 2019.

SANDÍN ESTEBAN, Maria Paz. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 5ª Ed. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

2021-07-23

How to Cite

Guerra, S. Z., & Estormovski, R. C. (2021). The role of research in the educational policy evaluation process. Educação Por Escrito, 12(1), e37396. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.37396