The power relations between teacher and student in the classroom

Authors

  • Stéphane Figueiredo Ferreira Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Campus de Goiabeiras, Vitória, ES, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6304-8066
  • Maria Odette de Pauli Bettega in memoriam

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.35110

Keywords:

power relations, authority, teacher, student, family

Abstract

This article aims to understand how the teacher-student power relations in the classroom has been constituted in the last ten years. The research runs through the concept of authority, power, and influence in their organizations. The historical part considers some changes in the society such as the advance of technology, the violence in schools, the family constitution and the work relations, based on theoretical references such as: Bauman (2013); Cortella (2000), Castells (2016), Foucault (1987), Furlani (2004), among other authors and data from the research institutes. In order to get better results, an online survey using the Google forms tool was applied for the quali-quantitative approach. The database was applied in 2018, from October 15th to November 27th and consisted of 18 questions, four open to long answers and 14 with options, 50 people participated in this research. Out of the 50 participants, 44% were from Espírito Santo, but some other states from the Southeast, North and South regions participated too. The analyses showed that some changes in the last ten years affect the education. The access to information through the internet and social media, the family structure and work matters could be easily seen in the answers.

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Author Biographies

Stéphane Figueiredo Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Campus de Goiabeiras, Vitória, ES, Brasil.

Mestre em Comunicação e Territorialidades pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), em Vitória, ES, Brasil; especialista em Pedagogia: gestão e docência pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR EAD), em Curitiba, PR, Brasil; especialista em Marketing pela Universidade de Vila Velha (UVV), em Vila Velha, ES, Brasil. Pesquisadora voluntária no Grupo de Estudos em Comunicação Cultura e Discurso (Grudi) vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Territorialidades da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Maria Odette de Pauli Bettega, in memoriam

Foi Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), em Curitiba, PR, Brasil; especialista em Sociologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), em Belo Horizonte, MG, Brasil, especialista em Educação a Distância pela Universidade de Brasília (UnB), Distrito Federal. Foi professora na Universidade Federal do Paraná (UFPR), Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), SENAC/PR e Escola de Magistratura, Núcleo de Curitiba, Brasil. 

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Published

2022-10-25

How to Cite

Ferreira, S. F., & Bettega, M. O. de P. (2022). The power relations between teacher and student in the classroom. Educação Por Escrito, 13(1), e35110. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.35110