The calculation of diagonals in the elementary school through mathematical research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31551

Keywords:

Polygons. Diagonals. Mathematical Investigation. Elementary School. Continuous Training.

Abstract

The teaching of mathematics in schools has been presented in a fragmented and mechanical way, in a reproduction of formulas, placing the student in a passive and not reflective condition. Thus, in this article, are narred results from the activities of Mathematical Investigation involving the calculation of diagonals. These were developed  with a group of teachers originating from the Elementary School from partner schools of a municipality in the Taquari Valley Region in Rio Grande do Sul. The purpose of the activities was to seek challenging ways to work on mathematics in where the teacher acts as an articulator of the teaching and learning processes, and the student, as protagonist in the production of his knowledge. Data collection took place through the use of recordings, observations of the researchers and the resolutions presented in written activities. It was found that the proposed activities favored the debates and the jointly build of diverse conjectures, which were tested, proven and socialized in the large group, breaking with conceptions of right and wrong. The data pointed out difficulties and discomfort of some teachers by the open and creative way of the investigative proposal. In summary, it was found that the research activities explored served to rethink and intensify the teaching of Mathematics, particularly in the Elementary School.

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Author Biographies

Márcia Jussara Hepp Rehfeldt, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS.

Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil(2009); Professor Titular da Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Sabrina Monteiro, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS.

Doutoranda Programa de Pós-Graduação em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari Univates. Mestra no Programa de Pós-Graduação em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari Univates, contemplada com Taxa PROSUC/CAPES

Marli Teresinha Quartieri, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS.

Possui graduação em Ciências - Licenciatura de 1º Grau pela Faculdade de Educação Ciências e Letras do Alto Taquari (1987), graduação em Matemática - Licenciatura Plena pela Faculdade de Educação Ciências e Letras do Alto Taquari (1989), especialização em Educação Matemática pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1998), mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004), doutorado em Educação pela Universidade Vale do Rio dos Sinos - RS. Atualmente é professora da Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES, atuando nos cursos de graduação e de Pós-graduação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas e no Programa em Ensino). Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 do CNPq.

Ieda Maria Giongo, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS.

Possui graduação em Matemática - Licenciatura Plena pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Especialização em Ensino de Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul PUCRS), Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atualmente é professora titular da Universidade do Vale do Taquari - Univates de Lajeado, RS, vinculada ao Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Coordena o Grupo de Pesquisa Práticas, Ensino e Currículos (CNPq/Univates). Também atua, como docente permanente, no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas e Programa de Pós-graduação em Ensino da Instituição, coordenando este último.

Marisa Cristina Gorgen, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS.

Possui graduação em Ciências Exatas pelo Centro Universitário Univates (2005). Atualmente é professora - Secretaria Estadual de Educação (RS) e professora da Prefeitura Municipal de Estrela. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: prática pedagógica, modelagem matemática, ciências e matemática, modelagem matemática e docência compartilhada.

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Published

2019-12-31

How to Cite

Rehfeldt, M. J. H., Monteiro, S., Quartieri, M. T., Giongo, I. M., & Gorgen, M. C. (2019). The calculation of diagonals in the elementary school through mathematical research. Educação Por Escrito, 10(1), e31551. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31551

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