PIBID contributions to the pedagogical practice of teachers at the beginning of career
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.30647Keywords:
PIBID, Teacher Training, Teachers Beginners.Abstract
Since the mid-1990s, the Brazilian state has implemented policies that aim to regulate teacher education. One of the initiatives the federal government regarding teacher training is the Institutional Scholarship Initiative Program (PIBID). The purpose of this article is to analyze the contributions of this program to the pedagogical practice of teachers at the beginning of their careers. The study is based on Nóvoa (1992), Garcia (1999), Romanowski (2012), among others. The semi-structured interview is used as a data collection technique with early-career teachers, most of whom have been working in the area for approximately a year, graduated in the Course of Letters – Portuguese/English at the Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). PIBID – Interdisciplinary Subproject. The results of the research show that the PIBID acts directly in the training of teachers and prepares the scholarship holders for the beginning of their career increasing their experience in the school space and providing a prior knowledge of what it is like to be a teacher.
Downloads
References
AMBROSETTI, Neusa Banhara et al. Contribuição do PIBID para a formação inicial de professores: o olhar dos estudantes. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 1, p. 151-174, jan./jun. 2013. Disponível em:
http://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/view/405/106. Acesso em: 18 abr. 2016.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior. Pibid Programa de Bolsa de Iniciação à Docência. Portaria nº 46, de 11 de abril de 2016. Disponível em:
https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/15042016-Portaria-46-Regulamento-PIBID-completa.pdf. Acesso em: 18 abr. 2016.
BRASIL. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília: Casa Civil da Presidência da República, 2010. Disponivel em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 18 abr. 2016.
BRASIL. Projeto de Lei n. 227. Residência Pedagógica. Senado Federal. Brasília, 2007. Disponível em:
http://www.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 18 abr. 2016
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS (Org.). Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2014. Disponível em:
https://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/24112014-pibidarquivoAnexado.pdf. Acesso em: 18 abr. 2016.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Portugal: Editora Porto. 1999.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de Pesquisa. 2009. Disponível em:
http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 15 set. 2017.
HUBERMAN Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. Vida de professores. Porto: Editora Porto, 1992.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 297 p. MARTINS, Francine de Paulo. Professores iniciantes: desafios da profissão docente. Anais do III Congresso Internacional sobre Profesorado Principiante e inserción Profesional a la Docencia. Santiago do Chile. 2012. Disponível em:
http://congressoprinc.com.br/artigo?id_artigo=283 Acesso em: 10 set. 2017.
NÓVOA, António. Formação de Professores e profissão docente. In: Nóvoa, António (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educação em Revista, Belo Horizonte, 2010.
PARRA FILHO, Domingos; SANTOS, João Almeida. Metodologia Científica. Belo Horizonte: Cengage Learning, 2011.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Professores principiantes no Brasil: questões atuais. Anais do III Congresso Internacional sobre Profesorado Principiante e inserción Profesional a la Docencia. Santiago do Chile. 2012. Disponível em:
http://congressoprinc.com.br/artigo?id_artigo=195 Acesso em: 10 set. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.