Representations of gender and children's literature: paradidatics books under review
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.23835Keywords:
ACD, education, gender, children's literature, paradidatics.Abstract
The adoption of paradidatics books for early childhood education is a practice identified in most brazilian schools, it is useful as an educational action strategy, seeking complementarities of themes from didatics. In this context, analyzed four paradidatics books: Musicians of Bremen (Ruth Rocha); A golden braid (Tatiana Belinky); The scrawled queen (Sylvia Orthof); and Peacock opens and closes (Ana Maria Machado). We decided, theoretically and methodologically by the analysis of critical discourse, from Norman Fairclough (2001), Eliseo Verón (2004) and Laerte Magalhães (2003), and aimed to identify the representations and gender discourses built this literature. Thus, we observe the existence of esteriotipais of duality between the sexes, patriarchal model, romanticism and body aestheticization.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M.; VOLOSHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico nas ciências da linguagem. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.
BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral II. 2. ed. Campinas: Pontes, 1989.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. Trad. de Nilson Moulin. São Paulo: Cia. das Letras, 1993.
DUCROT, Osvald. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987.
ECO, Umberto. Mentiras que parecem verdades. São Paulo: Summus, 1980.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora UnB, 2001.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
FRANTZ, Maria Helena Zancan. O ensino da literatura nas séries iniciais. 3. ed. Ijuí, RS: Editora UNIJUI, 2001.
FURLANI, Jimena. O bicho vai pegar! – um olhar pós-estruturalista à educação sexual a partir de livros paradidáticos infantis. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
GENS, Rosa. Menina ou menino? gênero na literatura para crianças e jovens. Revista Forum Identidades, ano 2, v. 4, p. 51-61, jul.-dez. 2008.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática. 2008.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2003.
LOURO, Guacira Lopes. Heteronormatividade e homofobia. In: Junqueira , R. D. (Org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, Unesco. 2009. p. 85-93. (Coleção Educação para todos, 32).
MAGALHÃES, Francisco Laerte Juvêncio. Veja, Isto é, Leia. a imagem e a imagem nos discursos de capas das revistas Veja e Isto é; produção e disputas de sentido na mídia. Teresina: EDUFPI, 2003. 158 p.
MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
PINTO, Milton José. Comunicação e discurso: introdução à análise de discursos. São Paulo: Hacker, 1999. 123 p.
PIRES, S. M. F. Histórias de amor para sempre, histórias de amor para nunca mais...: o amor romântico na literatura infantil. 2009. 176 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
RIBEIRO, Manoel P. Feminismo, machismo e música popular brasileira. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 5, n. 19, p.73-83, out.-nov. 2006.
SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul.-dez. 1995.
VERÓN, Eliseo. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo, RS: Editora Unisinos, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.