Network of Meanings for a Transformative Education: weaving the conceptions training teachers, philosophy and the psychology of education in the database of anped in the years 2009 and 2013, and the referential theoretical of care

Authors

  • Rosália Figueiró Borges Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.1.19381

Keywords:

caring, ambience of teaching, teacher education.

Abstract

The care is by a force that moves the human capacity to care for, evoking this ability in ourselves and in others, to satisfy a response to something or someone that matters, updating our potential to care. The care, in its essence, should be deepened by teachers with regard to ontology, epistemology, theories and models of care. The study allows understanding the relationship between education and the care from the perspective of higher education teachers in the process of educating and training. Thus, it appears that educators in their teacher education reveals attitudes and behaviors that have a direct association with the theoretical assumptions of care. The educator has a caring role? If education needs an environment and a social dynamic so that there is acquisition of knowledge by students, it denotes the existence of caring actions? How we take care of students in higher education? This is an exploratory, descriptive study, developed from a qualitative research approach to literature review on databases ANPEd in 2009 and 2013. The study provides a reflective exercise of the educator actions as a subject which has a subjectivity of luggage and a teacher education permeated with transformation values of their reality for teaching. Educational practice has a close relationship with the prospect of care and new trends of teaching learning in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, W. M. de. Superando a dicotimiasaber-ação: uma nova proposta para a pesquisa e a formação docente. In: Reunião Anual da ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis (RJ): Vozes, 2004.

CORDEIRO, A. F. M.; ANTUNES, M. A. M. Relações entre Educação, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano: as contribuições de Jean Marc-Gaspard Itard. In: Reuni ão Anual da ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

DALBOSCO, C. A. Por uma filosofia da Educação Transformadora. In: Reuni ão Anual da ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

DANELON, D. G. F. Entre experiências e compreensões: cartografias da formação de professores. In: Reuni ão Anual da ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

FERREIRA, D. J. Pragmatismo e Filosofia da Práxis: projetos em disputa na sociedade e na educação docente. In: Reuni ão Anual da ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HEIDEGGER M. Ser e tempo. Petrópolis (RJ): Vozes, 2001. ISAIA, S. M. de; ROCHA, A. M. da; BOLZAN, D. P. V. Educação Superior: a entrada da docência universitária. In: Reuni ão Anual da ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em 07 abr. 2011.

LIMA, H. L. A. Humanismo, verdade e formação na ontologia fundamental de Martin Heidegger. In: Reuni ão Anual da ANPED, 35., 2012, Porto de Galinhas/PE. Disponível em: http://www.anped.org.br/35encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

MACIEL, A. M. da R. Trajetórias Formativas de Professores Universitários: repercussão da ambiência no desenvolvimento profissional docente. In: Reuni ão Anual da ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 2. ed. São Paulo; Rio de Janeiro: Hucitec; Abrasco, 2004.

NODDINGS N. O cuidado – uma abordagem feminina à ética e à educação moral. São Leopoldo (RS): Ed. Unisinos; 2003.

PIVETTA, H. M. F. Reuniões Pedagógicas como espaço de reflexão e construção da docência superior: discutindo concepções de formação e docência. In: Reuni ão Anual da ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

ROACH, S. S. The human act of caring: a blueprint for the health professions. Ottawa (CAN): Canadian Hospital Association Press, 2002.

SILVA, N. M. A. da S. A reativação noção de cuidado de si a ideia de formação humana: uma recepção tardia de Foucault. In: Reunião Anual da ANPED, 35., 2012, Porto de Galinhas/PE. Disponível em: http://www.anped.org.br/35encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

SUGAHARA, L. Y.; SOUZA, C. P. de S. A dimensão afetiva nas representações sociais o trabalho docente. In: Reuni ão Anual da ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

TASSONI, E.C.M.; LEITE, S. A. da S. A relação de afeto, cognição e práticas pedagógicas. In: Reuni ão Anual da ANPED, 33., 2010, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/33encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

TREVISAN, A.L. Formação ou reificação? A educação entre o mesmo e outro. In: Reuni ão Anual da ANPED, 32., 2009, Caxambu/MG. Disponível em: http://www.anped.org.br/32encontro/internas/ver/apresentacao. Acesso em: 07 abr. 2011.

Waldow V. R. O cuidado na saúde: as relações entre o eu, o outro e os cosmo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

______. Estratégias de Ensino na Enfermagem: o enfoque no cuidado e no pensamento crítico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

______. Cuidar: expressão humanizadora da enfermagem. Petrópolis (RJ): Vozes; 2006.

Published

2016-04-18

How to Cite

Borges, R. F. (2016). Network of Meanings for a Transformative Education: weaving the conceptions training teachers, philosophy and the psychology of education in the database of anped in the years 2009 and 2013, and the referential theoretical of care. Educação Por Escrito, 7(1), 3–15. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.1.19381

Issue

Section

Articles