Preoccupation with the integration of knowledge across of the curriculum has increased

Authors

  • Emerson Bianchini Estivalete Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.1.17791

Keywords:

education, curriculum, integration of knowledge.

Abstract

Assuming that it is possible to believe in a pedagogical practice that allows the integration of real knowledge, the present article seeks to elucidate the state of knowledge concerning the necessity of constant pursuit of educational processes involved in this integration. From the belief that this is an ideal to be pursued, especially in relation to curricular organizations, this study aims at examining not only how, but also the contexts in which issues surrounding the organization of the integrated curriculum are being addressed in scientific papers. The construction methodology of the state of knowledge about the theme was based on the survey of publications available in ANPEd site as well as in the Bank of CAPES thesis. The survey indicates that, over the years, the interest of the academic community in the topic of integration of knowledge across the curriculum has increased, given the number of studies found that propose reflections on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96, de 20 de dez de 1996. Disponível em: http://www4.planalto.gov.br/legislação.

CIAVATTA, Maria. A Formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio;

CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

FRIGOTO, Gaudêncio. Concepções e Mudanças no Mundo do Trabalho e no Ensino Médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

GADOTTI, Moacir; BARCELOS, Eronita Silva. Construindo a escola Cidadã no Paraná. Brasília: MEC, 1993. (Cadernos de Educação Básica).

GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. 7. ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 1995.

MCKERNAN, James. Currículo e imaginação: teoria do processo, pedagogia e pesquisa-ação. Trad. Gisele Klein. Porto Alegre: Artmed, 2009.

PACHECO, José Augusto. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

PISTRAK, Moisey Mikhaylovic. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2000.

RAMOS, Marise Nogueira. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da F. Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Trad. Cláudia Shiling. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a concepçãodepolitecnia. Rio de Janeiro: EPSJV Fiocruz, 1989.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da Escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2003.

Published

2016-04-18

How to Cite

Estivalete, E. B. (2016). Preoccupation with the integration of knowledge across of the curriculum has increased. Educação Por Escrito, 7(1), 34–46. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.1.17791

Issue

Section

Articles