A Internacionalização da Pós-Graduação Brasileira: o caso de uma universidade pública

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.30340

Keywords:

Internationalization of Education. Evaluation Post Graduation. National System for the Evaluation of Higher Education

Abstract

This study is based in the origins of College Education in Brazil, highlighting its expansion and regulation in order to situate the rise of the Post-Graduation and its evaluation made by the agency CAPES. In the context  of pursuing qualification, it’s addressed the National Evaluation System of Higher Education (SINAES) and the Evaluation System of Brazilian Post Graduation, developed by CAPES, in which the internationalization is mentioned as a qualification benchmark. Based in these elements, the demand for internationalization can be considered as one of the most meaningful impact in the evaluation of Post-Graduation Program. This study aims to identify the demand for internationalization in the Post-Graduation Programs of UFSM, graded 5 or above by CAPES. The focus of the study was the Doctoral Courses. The qualitative method of case study was used and the documents of the area, the evaluation form and the interviews conducted with the Coordinators/Managers regarding internationalization were analyzed. The results identified that there is a great concern in the Programs in becoming internationalized, through the development of its excellence in the strengthening of international partnerships, exchange programs, qualification for its faculty with post-doctoral courses and short term internships abroad and especially in the increasing of its international publications. It is intended to provide subsidies to the decision making for maintenance, perfecting and strengthening of the institution and its Post-Graduation Courses.

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Author Biographies

Liliane Gontan Timm Della Méa, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, Rio Grande do Sul.

Técnica-Administrativa em Educação do Centro de Educação. Especialista em Gestão Universitária pela UFRGS. Mestre em Gestão das Organizações Públicas;
Doutora em Educação; Graduada em Letras – Português, sendo toda a sua formação acadêmica na IFES. Atua junto à coordenação do GEU (Grupo de Estudos sobre Universidade) e Coordena o GEIES (Grupo de Estudos da Internacionalização na Educação Superior), dinamizando o convênio com a UFRGS na IFES e junto ao Núcleo de Internacionalização do Centro de Educação. Membro da Rede GEU e da Rede Sul Brasileira de Investigadores de Educação Superior.

Adriana Moreira da Rocha Veiga, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, Rio Grande do Sul.

Professora do Departamento de Fundamentos da Educação da IFES atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (professora e Coordenadora Substituta) e no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional. Pedagoga e Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras (atual Universidade Franciscana). Mestre em Educação Brasileira pela IFES. Doutora em Educação pela Unicamp. Líder do GEU/IFES e do GPKOSMOS – Grupo de Pesquisas sobre Educação na Cultura Digital e Redes de Formação. Membro da Rede GEU e da Rede Sul Brasileira de Investigadores de Educação Superior.

Doris Pires vargas Bolzan, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, Rio Grande do Sul.

Professora Titular do Departamento de Metodologia do Ensino da IFES atua no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional. Mestrado em Educação e Doutorado em Educação pela UFRGS. Bolsista Produtividade/PQ2. Líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Educativas: educação básica e superior- (GPFOPE 2002). Coordenadora do Programa de Políticas Educativas NEPI/AUGM. Membro da Rede Sul Brasileira de Investigadores de Educação Superior, da rede GEU, associada a LASA-Latin American Studies Association e a ILADEI- Rede Latino-americana de Estudos sobre a Infância.

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Published

2019-12-31

How to Cite

Della Méa, L. G. T., Veiga, A. M. da R., & Bolzan, D. P. vargas. (2019). A Internacionalização da Pós-Graduação Brasileira: o caso de uma universidade pública. Educação Por Escrito, 10(1), e30340. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.30340

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Articles