A Internacionalização da Pós-Graduação Brasileira: o caso de uma universidade pública
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.30340Keywords:
Internationalization of Education. Evaluation Post Graduation. National System for the Evaluation of Higher EducationAbstract
This study is based in the origins of College Education in Brazil, highlighting its expansion and regulation in order to situate the rise of the Post-Graduation and its evaluation made by the agency CAPES. In the context of pursuing qualification, it’s addressed the National Evaluation System of Higher Education (SINAES) and the Evaluation System of Brazilian Post Graduation, developed by CAPES, in which the internationalization is mentioned as a qualification benchmark. Based in these elements, the demand for internationalization can be considered as one of the most meaningful impact in the evaluation of Post-Graduation Program. This study aims to identify the demand for internationalization in the Post-Graduation Programs of UFSM, graded 5 or above by CAPES. The focus of the study was the Doctoral Courses. The qualitative method of case study was used and the documents of the area, the evaluation form and the interviews conducted with the Coordinators/Managers regarding internationalization were analyzed. The results identified that there is a great concern in the Programs in becoming internationalized, through the development of its excellence in the strengthening of international partnerships, exchange programs, qualification for its faculty with post-doctoral courses and short term internships abroad and especially in the increasing of its international publications. It is intended to provide subsidies to the decision making for maintenance, perfecting and strengthening of the institution and its Post-Graduation Courses.
Downloads
References
BALBACHEVSKY, E. A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem-sucedida. In: BROCK. C.; SCHWARTZMAN, S. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro-RJ: Ed. Nova Fronteira, 2005.
BRASIL. INEP. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. Brasília-DF, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Brasília-DF: CAPES, 2010a. v. II; 28 cm.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório de Gestão 2004-2010. Brasília-DF, 2010b.
DELLA MÉA, L. G. T. . A Internacionalização da Pós-Graduação: Um Estudo de Caso da Universidade Federal de Santa Maria. Dissertação (Mestrado em Gestão das Organizações Públicas), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
FELIX, G. T. Reconfiguração dos modelos de universidade pelos formatos de avaliação: efeitos no Brasil e Portugal. 2008. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre-RS, 2008.
FONSECA, D. G. da F. Implicações do exame nacional de desempenho dos estudantes (ENADE) nos processos avaliativos internos do curso de educação física do IPA 2007. 2007. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre-RS, 2007.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, São Paulo-SP, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.
GUTIERRES, C. R. J. A faculdade interamericana de educação: projeto multinacional de aperfeiçoamento de pessoal especializado em educação, 1970/1977. Santa Maria-RS: PPGE/UFSM, 2001.
MOROSINI, M. C. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior – Conceitos e práticas. Educar, Curitiba-PR, n. 28, p. 107-124, Editora UFPR, 2006.
OLIVEN, A. SOARES, M. S. A. (org.). A Educação Superior no Brasil. Brasília-DF: Coordenação de Aperfeiçoamento do Ensino Superior (CAPES), 304p., 2002.
PEDROZO, N. O Setor de Relações Internacionais das IFES e suas interfaces na universidade. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR/ANDIFES, 2009, Brasília-DF. Palestra. Brasília-DF, 2009.
SCHUCH JR, V. F. Educação e universidade: raízes históricas e situação brasileira. Santa Maria-RS: VF Schuch Junior, 1998.
YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre-RS: Bookman Editora, 2015.
![](https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/public/journals/31/cover_article_30340_pt_BR.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.