Teachers’ professional development in contemporaneity: transformative implications for being and doing

Authors

  • Bettina Steren dos Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, RS
  • Carla Spagnolo PUCRS
  • Claus Dieter Stöbaus pucrs

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29721

Keywords:

Professional development. Teaching. Person. Professional.

Abstract

This study presents a theoretical dialogue about professional teacher development and its implications for teacher learning in an integrated perspective between the person/professional and theory/practice binomials. The objective was to reflect on the different aspects that make up the professional development and the possibilities of transformation for quality in the continuous education of teachers. The study is characterized as a qualitative bibliographical research, about the authors discussions based on the readings of the different materials. It was possible to understand that the continuous education of teachers needs to be rethought and be more developed taking into account the bases that support the actions of educational institutions. Professional development, through this bias, assumes an important role in the constitution of spaces that provide active listening, the understanding of the other and the perception of complexity as the comprehension of the whole, from individual and collective needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERT, Elisabet. H. En la senda de la escuela 2.0: de cómo invisibilizar las tecnologías a cómo construir propuestas educativas para el siglo XXI – un estudio de caso colaborativo para reflexionar sobre la educación contemporánea. 2013. Tese (Doctorado en Pedagogía) – Universidad de Barcelona, BarcelonaS, 2013.

ALVES, Lynn. Aprendizagem em rede e formação docente: trilhando caminhos para a autonomia, a colaboração e a cooperação. In: VEIGA, Ilma P. A.; D´ÀVILA, Cristina (Orgs.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2012. p. 151-162.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases para a educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília-DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://legislacao.planalto.gov.br/legislacao>. Acesso em: 30 mar. 2015.

CASASSUS, Juan. Fundamentos da educação emocional. Brasília-DF: Unesco/Liber Livro, 2009.

CUNHA, António C. Ser professor: bases de uma sistematização teórica. Braga, Portugal: Casa do Professor, 2008.

ENRICONE, Délcia (Org.). Ser professor. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

ESPINOSA, Maria P. P. Aprendemos. Cooperando o colaborando? Las claves del método. In: SÁNCHEZ, Francisco M. (Org.). Redes de comunicación en la enseñanza: las nuevas perspectivas del trabajo corporativo. Barcelona: Paidós, 2003. p. 95-127.

FRANKL, Viktor E. Psicoterapia para todos: uma psicoterapia coletiva para contrapor-se à neurose coletiva. Petrópolis: Vozes, 1990.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

GATTI, Bernardete A.; BARRETO, Elba S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília-DF: Unesco, 2009.

GIL, Antonio C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2012.

GRILLO, Marlene; MATTEI, Patrícia. Saberes docentes, identidade profissional e docência. In: ENRICONE, Délcia; GRILLO, Marlene. Educação Superior: vivências de futuro. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

JESUS, Saul N. de. Professor sem stress. Porto Alegre: Mediação, 2007.

JESUS, Saul N. de. Psicologia da educação. Coimbra-PT: Quarteto, 2004.

LISTON, Daniel P.; ZEICHNER, Kenneth M. Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Ediciones Morata, 1993.

MOSQUERA, Juan J. M.; STOBÄUS, Claus D. Educação pela afetividade. In: ENRICONE, Délcia (Org.). Professor como aprendiz: saberes docentes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.

NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

SELIGMAN, Martin E. P. Florescer: uma nova compreensão sobre a natureza da felicidade e do bem-estar. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2013.

UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Replantear la Educación. Hacía un bien común mundial? Basileia, Suíça: Unesco, 2015.

VEIGA, Ilma P. A. Docência como atividade profissional. In: VEIGA, Ilma P. A.; D’ÁVILA, Cristina (Org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2012.

VYGOTSKY, Lev. Consciousness as a problem in the psychology of behavior. Soviet Psychology, v. 17, n. 4, p. 3-35, 1979. Disponível em: <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2753/RPO1061-040517043>. Acesso em: 29 dez. 2017.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY, Lev. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2018-05-29

How to Cite

dos Santos, B. S., Spagnolo, C., & Stöbaus, C. D. (2018). Teachers’ professional development in contemporaneity: transformative implications for being and doing. Educação, 41(1), 74–82. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29721

Issue

Section

Dossiê: A construção de profissionalidade: a pessoa em formação

Most read articles by the same author(s)