Internacionalisation in higher education: a comparative documental analysis between two private and communitarian institutions from the south region of Brazil

Authors

  • Alexandre Anselmo Guilherme Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Dirce Hechler Herbertz Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Marília Costa Morosini Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24583

Keywords:

higher education, internationalization, institutional development plan, strategic planning.

Abstract

This study conducts a documental analysis about the process of internationalization of two private and communitarian higher education institutions, one from the state of Rio Grande do Sul and the other from the state of Parana; both are non-profitable and subscribing to Marist principles: PUCRS and PUCPR. Our main objective is to analyse the connection between the process of internationalization and the principles underlying the Institutional Development Plan using the theories of Audy (2006) and Morosini (2006) as a theoretical framework. This research is qualitative because it reflects upon internal institutional policies as well as quantitative because it discusses national and international ranking data. For this analysis, our sources were the Institutional Development Plans as well as data from CNPq, CAPES, RUF, The Times and QS. Our results seem to demonstrate a redimentioning of these higher education institutions insofar as their committment to tecnological and global human development is concerned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dirce Hechler Herbertz, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação - Bolsista CAPES

References

AUDY, J. L. N. Entre a tradição e a renovação: os desafios da universidade empreendedora. In: AUDY, J. L. N; MOROSINI, M. C. (Org.). Inovação e empreendedorismo na Universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006. p. 56-69.

AUDY, J. L. N.; FERREIRA, G. C. Universidade empreendedora: a visão da PUCRS. In: AUDY, J. L. N.; MOROSINI, M. C. (Org.). Inovação e empreendedorismo na Universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006. p. 417-421.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. Institucional Estatísticas. Disponível em: http://cnpq.br/estatisticas1. Acesso em: 15 jun. 2016.

ETZKOWIT, LEYDESDORFF. The Endless Transition: A 'Triple Helix' of University Industry Government Relations. Minerva, v. 36, n. 3, p. 203-208, 1998.

MOROSINI, M. C. et al. Enciclopédia da Pedagogia Universitária. Brasília: INEP/MEC. 2006. Vol. 2: Glossário. MOROSINI, M. C. et al. Internacionalização da Educação Superior: perspectivas atuais. Eventos Pedagógicos, v. 5, n. 3 (12. ed., esp. temática), p. 170-179, ago.-out. 2014. Disponível em: http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/viewFile/1604/1204. Acesso em: 08 jul. 2016.

Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Parque Científico e Tecnológico (Tecnopuc). Disponível em: http://www3.pucrs.br/portal/page/portal/inovapucrs/Capa/Tecnopuc/Institucional#objetivos>. Acesso em: 06 jul. 2016.

Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Plano Estratégico. Disponível em: http://www.pucrs.br/portal/files/institucional/asplan/plano-estrategico-2016-2022.pdf. Acesso em: 20 jun. 2016.

Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Projeto Pedagógico Institucional. Disponível em: http://www3.pucrs.br/pucrs/files/uni/poa/direito/graduacao/PPI2011-015.pdf. Acesso em: 20 jun. 2016.

Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Plano Estratégico. Disponível em: http://www.pucpr.br/apc/planoestrategico.php. Acesso em: 05 jul. 2016.

Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Projeto Pedagógico Institucional. Disponível em: https://prezi.com/ge7lq4eh12i-/ppi-projeto-pedagogico-institucional/. Acesso em: 05 jul. 2016.

Pontifícia Universidade Católica do Paraná. TECNOPARQUE. Disponível em: http://www.agenciapuc.pucpr.br/tecnoparque.shtml. Acesso em: 06 jul. 2016.

QS Top Universities: Worldwide university rankings, guides & events. Disponível em: http://www.topuniversities.com/universities/pontif%C3%ADcia-universidade-cat%C3%B3lica-do-paran%C3%A0>. Acesso em: 27 jun. 2016.:

QS Top Universities: Worldwide university rankings, guides & events. Disponível em: http://www.topuniversities.com/universities/pontif%C3%ADcia-universidade-cat%C3%B3lica-do-rio-grande-do-sul-pucrs. Acesso em: 27 jun. 2016.

Ranking Universidade Folha. Disponível em: http://ruf.folha.uol.com.br/2015/ranking-de-universidades/. Acesso em: 21 jun. 2016.

Ranking Latin America University. Disponível em: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2016/latinamerica-university-rankings. Acesso em: 09 jul. 2016.

ROBSON, S. et al. Raising the profile of innovative teaching in higher education? Reflections on the EquATE Project. International Journal of teaching and learning in higher educacion, v. 25, n. 1, p. 92-102, 2013. Disponível em: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1016475.pdf. Acesso em: 27 jun. 2016.

SARMENTO, S. et al. Ciência sem Fronteiras – Uma abordagem alternativa de avaliação. Revista Interfaces Brasil/Canadá, Canoas, v. 16, n. 1, p. 40-71, 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/7760. Acesso em: 09 jul. 2016.

SPEARS, E. O valor de um intercâmbio: mobilidade estudantil brasileira, bilateralismo & internacionalização da educação. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 1, 2014, p.151-163. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewFile/1026/320. Acesso em: 09 jul. 2016.

TEIXEIRA, E. F. B.; AUDY, J. L. N. Universidade católica: entre a tradição e a renovação. Os desafios da construção de uma Universidade empreendedora. In: AUDY, J. L. N; MOROSINI, M. C. (Org.). Inovação e empreendedorismo na Universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006. p. 42-460.

Published

2016-12-31

How to Cite

Guilherme, A. A., Herbertz, D. H., & Morosini, M. C. (2016). Internacionalisation in higher education: a comparative documental analysis between two private and communitarian institutions from the south region of Brazil. Educação Por Escrito, 7(2), 138–157. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24583

Most read articles by the same author(s)