Inclusion and biopolitics and education

Authors

  • Maura Corcini Lopes Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Tatiana Luiza Rech UFRGS

Keywords:

Inclusion, Education, Biopolitics, Governmental policies.

Abstract

This paper discusses the conditions that contributed to configure educational inclusion as a relevant social and economic issue. Understanding inclusion as a set of (bio)political practices aimed at normalizing the living conditions, access and flow within the population, we examine the major policies of school inclusion in Brazil, from laws and programs created and released in the governments of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2002-2010). We argue that it is of major importance known the displacements of the concept of biopolitics if we want understand the actual inclusive practices and policies, and the possible means of the word “inclusion”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maura Corcini Lopes, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora e Mestre em Educação. Graduada em Educação Especial. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Tatiana Luiza Rech, UFRGS

Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. É Mestre (2010) em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Possui graduação em Pedagogia Anos Iniciais do Ensino Fundamental (2005) e em Pedagogia Anos Iniciais do Ensino Fundamental Ênfase em Educação Especial (2007) pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC. Foi bolsista de pesquisa em Iniciação Científica na Educação de Surdos e realizou cursos na área da Educação Especial. Tem experiência na área da educação de Cegos e com o método Braile, bem como experiências com sala de recursos multifuncional para o atendimento educacional especializado. Participou de projetos de extensão, como o Projeto Rondon/Jeunesse Canada Monde realizado em 2006, no qual trabalhou com educação inclusiva no Canadá. Tem se dedicado a estudar a emergência da inclusão escolar no Brasil e suas implicações no currículo, participando de grupos de pesquisa ligados ao tema. É integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Inclusão (GEPI/CNPQ) na UNISINOS e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo e Pós-modernidade (GEPCPós), na UFRGS.

Published

2013-06-27

How to Cite

Lopes, M. C., & Rech, T. L. (2013). Inclusion and biopolitics and education. Educação, 36(2), 210–219. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/12942

Issue

Section

Dossier - Biopolitics, governmentality and education