Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.36731Keywords:
Punk rock, Album cover, RepresentationAbstract
The aim of this article is to analyze the forms of representation of punk rock from São Paulo and ABC Paulista region in the images of long playing album covers. The notions of representation and culture, from Stuart Hall (2016) and cultural and semiosphere text, from Iuri Lotman (1996), will be the basis for understanding the cover as a cultural element of mediation. 26 records compose the analyzed corpus, with three seminal collections of the movement and 23 released by seven important São Paulo bands in the 1980s and early 1990s: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão and Restos de Nada. The representations occur in figurative and abstract images in four primary ways: collage and “dirty” aesthetics; figuration of the punk character; images of violence, abjection and tension; criticisms of capitalism and the consumer society.
Downloads
References
ALLEYNE, M. After the Storm: Hipgnosis, Storm Thorgerson, and the rock album cover. Rock Music Studies, Tennessee, v. 1, n. 3, p. 251-267, jul. 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/271757849_After_the_Storm_Hipgnosis_Storm_Thorgerson_and_the_Rock_Album_Cover. https://doi.org/10.1080/19401159.2014.949553
AUMONT, J. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.
BARCINSKI, A. João Gordo: viva la vida tosca. Rio de Janeiro: DarkSide Books, 2016.
BIVAR, A. O que é punk. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1988.
BORGES, L. F. R. Revista Pop e suas páginas coloridas: consumo e estética. Revista ECO-PÓS, Rio de Janeiro, RJ, v. 8, n. 1, p. 86-99, jan./jul. 2005. Disponível: https://revistas.ufrj.br/index.php/eco_pos/article/view/1097.
CARDOSO, R. Design para um mundo complexo. São Paulo: Ubu, 2016.
DE VILLE, N. Album: style and image in sleeve design. London: Mitchell Beazley, 2003.
DONDIS, D. A. Sintaxe da linguagem visual. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
GOZZI, R.; BELINTANI, D. Kid Vinil: um herói do Brasil. São Bernardo do Campo: Edições Ideal, 2015.
HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri/ PUC-Rio, 2016.
INGLIS, I. “Nothing you can see that isn’t shown”: the album covers of the Beatles. Popular Music, London, v. 20, n. 1, p. 83-97, 2001. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/853696?seq=1. https://doi.org/10.1017/S0261143001001325
JONES, S.; SORGER, M. Covering music: a brief history and analysis of album cover design. Journal of Popular Music Studies, California, v. 11, n. 1, p. 68-102, 1999. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1533-1598.1999.tb00004.x. https://doi.org/10.1111/j.1533-1598.1999.tb00004.x
LOTMAN, I. La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Ediciones Cátedra, 1996.
MCNEIL, L.; MCCAIN, G. Mate-me por favor: uma história sem censura do punk - vol. II. Porto Alegre: L&PM, 2004.
MELNICK, M. A.; MEYER, F. Na estrada com os Ramones. São Bernardo do Campo: Edições Ideal, 2013.
MESTRINER, F. Design de embalagem: curso avançado. São Paulo: Makron Books, 2002.
NASCIMENTO, C. T.; PAIVA, M. R. Meninos em fúria: e o som que mudou a música para sempre. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.
NEGUS, K. Producing pop: culture and conflict in the popular music industry. Londres: Edward Arnold, 1992.
O’HARA, C. A filosofia do punk: mais do que barulho. São Paulo: Radical Livros, 2005.
REZENDE, André Neves de. Da Lapa para a capa: estudo intersemiótico das capas de discos de samba vinculadas à imagem do malandro. 2006. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM), São Paulo, 2006.
RODRIGUES, J. L. C. Tinindo, trincando: o design gráfico no tempo do desbunde. Conexão – Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, RS, v. 5, n. 10. p. 72-102, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conexao/article/view/217.
SASTRE, R. M.; MARTEL, M. Do vinil ao MP3: análise evolutiva das embalagens de discos no Brasil. Arcos Design, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 121-136, 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/arcosdesign/article/view/13586. https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2016.13586
VARGAS, Herom; BRUCK, Mozahir S. Memória visual e representação do rock e da jovem guarda nas capas de discos LP (1959-1970). E-Compós, São Bernardo do Campo, SP, v. 23, p. 1-26, 2020. https://doi.org/10.30962/ec.2007
VICENTE, E. Da vitrola ao iPod – uma história da indústria fonográfica no Brasil. São Paulo: Alameda, 2014.
Audiovisual
BOTINADA: A origem do Punk no Brasil. Direção: Gastão Moreira. São Paulo: Toro Company Productions, 2006. Documentário (76 min), son., cor. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=22lSR-o4n98 Acesso em: 7 jun. 2019.
GUIDABLE: a verdadeira história do Ratos de Porão. Direção: Fernando Rick e Marcelo Appezzato, 2008. São Paulo: Black Vomit, 2008. Documentário (121 min), son., cor. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DDHlCywn0nA. Acesso em: 7 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.