Images of sex: the false borders of the erotic and the pornographic

Authors

  • Carlos Gerbase Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2006.31.3391

Keywords:

Communication, pornography, cinema

Abstract

The concepts of "erotic" and "pornographic" are commonly used to demarcate films with sex scenes that can be seen by the general public and those that are limited to an underground market. This essay critically analyzes this division and proposes another, more appropriate for a critical view of the power games involving the audiovisual industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Gerbase, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

Professor at the Faculty of Social Communication of the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

References

ANDREAS-SALOMÉ, Lou. O erotismo, seguido de reflexões sobre o problema do amor. São Paulo: Princípio, 1991.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

ECO, Umberto. Os limites da interpretação. São Paulo: Perspectiva, 1995.

______. How to recognize a porn. In: ADAIR, Gilbert (Org.). Movies. Londres: Penguin Books, 1999.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: a Vontade de Saber. v. 1. São Paulo: Graal, 1998.

JUNG, Carl Gustav. Civilização em transição. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

KEESEY, Douglas & DUNCAN, Paul (Ed.). Cinema erótico. Köln: Taschen, 2005.

KOETZLE, Michael. 1000 Nudes: Uwe Scheid Collection. Köln: Taschen, 1994.

LEWIS, Jon. Hollywood v. Hard Core: How the Struggle over Censorship Saved the Modern Film Industry. New York: New York University, 2002.

ONFRAY, Michel. Teoria do corpo amoroso. Lisboa: Temas e Debates, 2001.

NIETZSCHE, Frederico. Crepúsculo dos ídolos: ou como se filosofa a marteladas. Lisboa: Guimarães Editores, 1996.

SANTIAGO, Rosana Fontella Santiago. A vida como uma obra de arte: a perspectiva hedonista de Michel Onfray. Porto Alegre: PUCRS, 2002.

THORNHAM, Sue (Org). Feminist Film Theory: a Reader. New York: New York University, 1999.

Published

2008-04-14

How to Cite

Gerbase, C. (2008). Images of sex: the false borders of the erotic and the pornographic. Revista FAMECOS, 13(31), 39–46. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2006.31.3391

Issue

Section

Language and communication