The “new” Ensino Médio from the student’s perspective
“the obsolete wrapped in new clothing?”
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.45231Keywords:
New Ensino Médio, Protagonism, Reproduction.Abstract
The Law n. 13.415/2017 established a new curriculum structure, enabling, in 2018, the National Common Curricular Base (BNCC) of High School and, in the state of Santa Catarina, the Base Curriculum of the Territory of Ensino Médio (2021). The encyclopedic character, fragmentation of knowledge, low attraction and reduced protagonist of students motivated the reform. In the opinion of third-year high school students, did the reform achieve its objective? With a questionnaire to students from a state public school in Blumenau/SC, this research discusses the efficiency of the Reform regarding what it promised. From the answers, there is some continuity in relation to the previous model, as well as a distancing from the students’ daily lives, suggesting that the proposals are still promises. The theoretical basis includes contributions from scholars Pérez Gómez, Andy Hargreaves and Paulo Freire.
Downloads
References
BLUMENAU. Conselho Municipal de Educação. Projeto Político Pedagógico. Blumenau: CME, 2019.
BRAGA, F. M. et al. Implementação de reformas do Ensino Médio: experiências internacionais e aprendizados para o Brasil. São Paulo: D3E, 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA). Brasília: INEP, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 4 jan. 2024.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 4 jan. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12907:legislacoes&catid=70:legislacoes. Acesso em: 4 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 4 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Confira o relatório final do Pisa 2018. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias_1/confira-o-relatorio-final-do-pisa-2018. Acesso em: 15 jan. 2023.
DALLABRIDA, N. O mal-estar no ensino médio. Florianópolis: Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina, 2018. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/Editorial_de_junho_OEMESC___DR__NORBERTO_DALLABRIDA_15285734798019_7432.pdf. Acesso em: 9 jan. 2023.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
FRIGOTTO, G. Reforma do ensino médio representa uma regressão e uma traição aos jovens e ao país. Entrevista especial com Gaudêncio Frigotto. Entrevista concedida a João Vitor Santos. Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, 2022. Disponível em https://www.ihu.unisinos.br/categorias/159-entrevistas/616742-reforma-do-ensino-medio-representa-uma-regressao-e-uma-traicao-aos-jovens-e-ao-pais-entrevista-especial-com-gaudencio-frigotto. Acesso em: 30 set. 2023.
GÓMEZ, A. I. P. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
HARGREAVES, A. O ensino na sociedade do conhecimento: a educação na era da incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2004.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Quem somos, 2024. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/quem-somos/. Acesso em: 4 jan. 2024.
MOTTA, V. C.; FRIGOTTO, G. Por que a urgência da reforma do ensino médio? Medida provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017). Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 355-372, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017176606. Acesso em: 4 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176606
MOVIMENTO PELA BASE. Quem somos, 2024. Disponível em: https://movimentopelabase.org.br/quem-somos/. Acesso em: 4 jan. 2024.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base do Ensino Médio do Território Catarinense. Florianópolis: SED, 2021. Disponível em: https://sites.google.com/sed.sc.gov.br/nem-sedsc/curr%C3%ADculo-base. Acesso em: 4 jan. 2024.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo base do Ensino Médio do território catarinense: caderno 1: disposições gerais. Florianópolis: SED, 2020. Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/curriculo-base-do-territorio-catarinense/2069-curriculo-base-do-territorio-catarinense-do-ensino-medio-caderno-1/file. Acesso em: 4 jan. 2024.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Rede estadual inicia ano letivo com avanços da infraestrutura escolar em SC. Florianópolis: SED, 2022. Disponível em: https://estado.sc.gov.br/noticias/rede-estadual-inicia-ano-letivo-com-avancos-da-infraestrutura-escolar-em-sc/. Acesso em: 11 jan. 2023.
SILVA, M. R.; ARAUJO, M. L. Educação na contramão da democracia: a Reforma do Ensino Médio no Brasil. Revista Trabalho Necessário, Niterói, v. 19, n. 39, p. 6-14, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50143. Acesso em: 30 set. 2023.
SILVA, M. R.; FÁVERO, A. A.; SILVEIRA, É. S. Entrevista com Monica Ribeiro da Silva: a reforma do Ensino Médio no Brasil. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 30, p. e14467, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14467. Acesso em: 4 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14467
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Quem somos, 2022. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/quem-somos/. Acesso em: 16 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.