Challenges and perspectives of democratic school management with the implementation of the BNCC
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.44986Keywords:
Common National Curricular Base, Democratic School Management, EducationAbstract
The research, involving a documentary and bibliographic analysis, had the objective of understanding the role of school management in the implementation of the Common National Curricular Base (BNCC) (BRASIL, 2017) from the analysis of the document Implementation guide of the base. The specific objectives are: to describe the historical aspects of the construction of the BNCC; to point out the controversies surrounding the proposition and the implementation of the BNCC; and to identify the school management perspectives pointed out by the document Implementation guide of the base. Thus, through a literature review, a problematization about the relationship between democratic school management and the implementation of the BNCC, a relevant theme for the education system, was addressed. The school is the place of realization and constant evaluation of its educational offer, since it needs to organize its pedagogical work based on its students. Consequently, it is fundamental that the school community takes up its responsibilities, without waiting for the higher administrative spheres to take this initiative, but rather to give them the necessary conditions to carry out a curriculum proposal for emancipatory and decentralized purposes. We concluded that the BNCC comes to standardize the school curriculum, but care must be taken not to become a plastered curriculum. We also concluded that the Guide for School Managers presents a proposal for democratic practice. However, the guide alone does not guarantee that practice.
Downloads
References
BNCC em profundidade. In: MOVIMENTO pela base. Brasília, 12 mar. 2018. Disponível em: https://movimentopelabase.org.br/acontece/bncc-em-profundidade/#:~:text=As%20escolas%20tamb%C3%A9m%20dever-%C3%A3o%20ajustar,BNCC%20traz%20para%20cada%20componente. Acesso em: 24 ago. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 jul. 2022.
BRASIL. Conselhos escolares: democratização da escola e construção da cidadania. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://www.cead.unb.br/conselhoescolar/. Acesso em: 17 ago. 2022.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 jul. 2022.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 17 jul. 2022.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE). Brasília: Presidência da República, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 17 jul. 2022.
BRASIL. Resolução n. 4, de 13 de julho de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: CNE; CEB, 2010. Disponível em: http://www.cead.unb.br/conselhoescolar/. Acesso em: 17 jul. 2022.
COOK-GUMPERZ, Jenny. A construção social da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
CÓSSIO, Maria de Fátima. Gestão democrática da educação: retórica política ou prática possível. In: CAMARGO, Ieda de. Gestão e políticas da educação. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2006.
COSTA, Vanessa Socorro Silva da. Base Nacional Comum Curricular como política de regulação do currículo, da dimensão global ao local, o que pensam os professores? 2018. 183 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
COUTINHO, Carlos Nelson. Cultura e sociedade no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário Aurélio de língua portuguesa. Curitiba: Positivo, 2008.
FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
GADOTTI, Moacir. Pressupostos do projeto pedagógico. In: CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO PARA TODOS, 1994, Brasília. Anais [...]. Brasília: MEC; SEF, 1994. p. 576-581.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Guia de Implementação da Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC; UNDIME; CONSED; Fórum, 2020. Disponível em: https://implementacaobncc.com.br/wp-content/uploads/2020/02/guia_implementacao_bncc_atualizado_2020.pdf. Acesso em: 16 ago. 2022.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Guia para gestores escolares: orientações para formação continuada e revisão do Projeto Pedagógico à luz dos novos currículos. Brasília: MEC; UNDIME; CONSED, 2019. Disponível em: https://undime.org.br/uploads/documentos/phpxSmjJl_5df923f8969f1.pdf. Acesso em: 16 ago. 2022.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
PEREIRA, Crígina Cibelle; PINHEIRO, Joelma Uchoa; FEITOSA, Francisco Antonio Rocha. A BNCC no descompasso entre o ideal do currículo formal e interposições do currículo real. Debates em Educação, Maceió, v. 11, n. 25, p. 344-364, 2019. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n25p344-364
RODRIGUES, Vivian Aparecida. A Base Nacional Comum Curricular em questão. 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
SILVEIRA, Rosemary do Nascimento; NUNES, Ana Ignez Belém Lima. Psicologia da Aprendizagem: processos, teorias e contextos. In: SILVEIRA, Rosemary do Nascimento; NUNES, Ana Ignez Belém Lima. Aprendizagem: um conceito histórico e complexo. Brasília: Líber Livro, 2009. p. 13-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.