Articulation between assessment, training and learning

contributions of Vygotsky and Ausubel’s theories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.44427

Keywords:

Assessment, Simulated Exam, Vygotsky, Ausubel

Abstract

This article is an excerpt adaptation of a master’s degree research and aims to reflect on assessment, more specifically on the simulated exam, articulating the theme with Vygotsky’s historical-cultural theory and meaningful learning according to Ausubel. To this end, a bibliographical research on evaluation was carried out, anchored in Ciavatta (2012), Fernandes (2009), Freitas (2003), Freitas et al. (2014), Hoffmann (2011, 2018), Luckesi (2011, 2018), Perrenoud (1999), Villas Boas (2009); and on the aforementioned theories, anchored in Vygotsky (2014) and Moreira (2011, 2017) – the latter with their investigations into Ausubel’s theory, which together with Vygotsky’s theory, contributes substantially to school assessment practices. The investigation concludes that school assessment cannot be treated as an isolated or independent process. It relates to the knowledge acquired, formally and informally, and seeks to expand students’ learning, making it necessary to take the results into account for the real diagnosis and consequent intervention in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suelia da Silva Araujo, Goiano Federal Institute of Education, Science and Technology, Iporá, Goiás, Brazil.

Master in Professional and Technological Education from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás (IF Goiano). Specialist in Mathematics Teaching from the State University of Goiás (UEG). Graduated in Sciences – Specialization in Mathematics from the State University of Goiás (UEG).

Elisângela Ladeira de Moura Andrade, Federal University of Catalan, Catalan, Goiás, Brazil.

PhD student in Language Studies at the Federal University of Catalão (UFCAT), Capes scholarship holder. Master in Professional and Technological Education from the Federal Institute of Education, Science and Technology Goiano (IF Goiano). Specialist in Business Pedagogy from the Federal University of Uberlândia (UFU). Bachelor in Letters (Portuguese/English) from the Federal University of Uberlândia (UFU).

Sangelita Miranda Franco Mariano, Goiano Federal Institute of Education, Science and Technology, Morrinhos, Goiás, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Uberlândia (UFU). Master in Education from the Federal University of Uberlândia (UFU). Specialist in Teaching in Higher Education from the Federal University of Uberlândia (UFU). Graduated in Pedagogy from the Federal University of Uberlândia (UFU).

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 out. 2021.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 83-106. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.3i3.p6122

ESTEBÁN, Maria Teresa. Avaliação no contexto escolar. In: ESTEBÁN, Maria Teresa et al. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Unesp, 2009.

FREITAS, Luiz Carlos de. Ciclos, seriação e avaliação: confrontos de lógicas. São Paulo: Moderna, 2003.

FREITAS, Luiz Carlos de. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995.

FREITAS, Luiz Carlos de et al. Avaliação educacional: caminhando na contramão. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. 17. ed. Porto Alegre: Mediação, 2018.

HOFFMANN, Jussara. O jogo do contrário em avaliação. 7. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

MOREIRA, Marco Antonio. Ensino e aprendizagem significativa. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

PERRENOUD, Phillippe. Avaliação: da excelência à regulamentação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e instrumentos. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

SORDI, Mara Regina L. Entendendo as lógicas da avaliação institucional para dar sentido ao contexto interpretativo. In: VILLAS BOAS, Benigna M. F. (org.). Avaliação: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2002.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de F. Virando a escola do avesso por meio da avaliação. 2. ed. Campinas: Papirus, 2009. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Uma perspectiva histórico-cultural da educação: um processo sócio-histórico. Tradução: Teresa Cristina Rego. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2024-09-11

How to Cite

da Silva Araujo, S., Ladeira de Moura Andrade, E., & Miranda Franco Mariano, S. (2024). Articulation between assessment, training and learning: contributions of Vygotsky and Ausubel’s theories. Educação Por Escrito, 15(1), e44427. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.44427