Relationships between school motivation and reading habits among high school students
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43241Keywords:
school motivation, learning, reading, high schoolAbstract
Recognizing school motivation as an important factor in the educational field, this article aims to analyze the relationship between this phenomenon and reading in high school. As a research data collection strategy, an assessment scale of students’ motivation to learn was applied, developed by Neves and Boruchovitch (2007), and a questionnaire on reading, which was developed by the researchers, in the two third-year classes of the High School of a state school, located in the Campos dos Goytacazes – RJ. The quantitative datas collected were tabulated and organized into tables to facilitate exposure. The results of the scale and the questionnaire were related and analyzed in order to verify the relationship between school motivation for learning at school and students’ reading in high school. All this path confi rmed, due to the compatibility between the results of the scale and the questionnaire applied, the veracity of the hypothesis that students intrinsically motivated by learning tend to have better reading habits.
Downloads
References
AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. O papel da autoeficácia e autorregulação no processo motivacional. In: BORUCHOVITCH, Evely;
BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 126-144.
BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo (org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010.
BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini. A promoção da autonomia como estratégia motivacional na escola: uma análise teórica e empírica. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 43-70.
COSTA, Renata Pires Bastos; LIMA, Maria Celina Peixoto; PINHEIRO, Clara Virgínia de Queiroz. Os impasses da educação na adolescência contemporânea. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 60, n. 132, p. 97-106, 2010.
DECI, Edward. L.; RYAN, Richard. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. 1985. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
FAILLA, Zaora (org.). Retratos da Leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini; BORUCHOVITCH, Evely. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: Uma perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Campinas, v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722004000200002
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 2011.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LOURENÇO, Abílio Afonso; PAIVA, Maria Olímpia Almeida de. A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Ciências e Cognição, Porto, v. 15, n. 2, p. 132-141, ago. 2010.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MARTINELLI, Selma de Cássia; BARTHOLOMEU, Daniel. Escala de Motivação Acadêmica: Uma Medida de Motivação Extrínseca e Intrínseca. Avaliação Psicológica, Campinas, v. 6, n. 1, p. 21-31, 2007.
MARTINELLI, Selma de Cássia. Um estudo sobre desempenho escolar e motivação de crianças. Educar em Revista, [S. l.], n. 53, p. 201-216, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.27122
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura? São Paulo: Brasiliense, 2006. (Coleção Primeiros Passos; 74).
NEVES, Edna Rosa Correia; BORUCHOVITCH, Evely. Escala de avaliação da motivação para aprender de alunos do Ensino Fundamental (EMA). Psicologia: Reflexão e Crítica, Campinas, v. 20, n. 3, p. 406-413, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722007000300008
SCHWARTZ, Suzana. Motivação para ensinar e aprender: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2014.
SOARES, Tufi Machado et al. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 757-772, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507138589
VALLE, Jéssica Elena; WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque. Engajamento escolar: revisão de literatura abrangendo relação professor-aluno e bullying. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 37, p. 1-13, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e37310
WITER, Porto Geraldina. Motivação e Leitura. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 169-192.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.