School infrastructure and inputs
quality indicators for school performance
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.42823Keywords:
infrastructure, education, school inputs, school performanceAbstract
The article analyzed the main legal norms, Federal Constitution (CF/1988), Educational Guidelines and Bases Law (LDB 9394/96), with regard to infrastructure and school supplies. The objective is to highlight school spaces and infer how the lack of infrastructure and pedagogical resources impact student learning. Historical fragments of philosophers and scholars in the field of education are presented, from the perspective of school spaces. The school architecture we refer to in this article is established by legislation and public policies that govern education in Brazil and impose minimum standards of adequate infrastructure for school spaces. From the analysis of data from the School Census (2020), it was noticed that the school infrastructure has shown evolutions, however questionable as to the quality proposed by the legal documents, requiring the promotion of efficient public policies, that is, that have correct applicability in the spaces in order to promote the construction of better structured educational environments.
Downloads
References
AVANCINI, Marta; CONTE, Fabiano; GOUVEIA, Flávia. Pierre Lévy: Um dos mais conhecidos pensadores da cibercultura, o filósofo Pierre Lévy falou sobre conhecimento e interação com as tecnologias de informação e comunicação, em entrevista coletiva no Auditório da Coordenadoria de Tecnologia da Informação da USP. ComCiência, Campinas, n. 131, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Censo da Educação Básica 2020: resumo técnico. Brasília: Inep, 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.
BRASIL. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. São Paulo: Saraiva, 1996.
BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília: MEC, 2001.
CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. CAQi e o CAQ no PNE: quanto custa a educação pública de qualidade no Brasil? São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2018.
GALVÃO FILHO, Teófilo Alves; MIRANDA, Theresinha Guimarães. O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório Brasil no PISA 2018: diretoria de avaliação da educação básica. MEC, 2020.
KOWALTOWSKI, Doris C. C. K. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.
MENEZES, Ebenezer Takuno de. Jardim de infância. In: MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Dicionário Interativo da Educação Brasileira [São Paulo: Miadiamix], 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/jardim-de-infancia/. Acesso em: 4 jul. 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Objetivo de Desenvolvimento Sustentável n. 4. Estratégia ODS, Brasília, 2015. Disponível em: http://www.estrategiaods.org.br/os-ods/ods4/. Acesso em: 28 jun. 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil. Brasília: UNESCO, 2019.
RIBEIRO, Paulo Silvino. Rousseau e o contrato social. Brasil Escola, 2023. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/sociologia/rousseau-contrato-social.htm. Acesso em: 1 set. 2023.
RÖHURS, Hermann. Maria Montessori. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.