The development of persons with disabilities in the historical-cultural theory

Indirect paths and compensation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41900

Keywords:

Lev Semionovich Vygotski (1896-1934), Historical-Cultural Theory, Disability, Inclusion

Abstract

Discussions about the psychological development of people with disabilities mark the intellectual trajectory of Lev Semionovitch Vigotski (1896-1934). When analyzing it, it is possible to see that the Belarusian author anticipates a much more humanized, ethical look at differences, with contours of inclusion and equity, which is only perceived in the scientific discourse of the late 20th century and in public policies in the 21st century. In this article, through the analysis of classical texts by Vygotski, we seek to debate the mediational and school processes aimed at people with disabilities from two conceptual systems that we consider angular in the discussion of disability in Historical-Cultural Theory: a) indirect ways of development and b) social compensation. Understanding these theoretical aspects contributes to the consolidation of an inclusive society, as it is based on the assertion that disability does not nullify the development of human beings, but places them in a different position, which needs different mediational resources to access the cultural and relational goods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabrício Santos Dias de Abreu, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF), Brasília, DF, Brasil.

Mestre em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil; pedagogo pela mesma instituição; doutorando em Educação na UnB, professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) e do Centro Universitário Estácio de Brasília, DF, Brasil.

Patrícia Lima Martins Pederiva, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil; Musicista pela mesma instituição. Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB), em Brasília, DF, Brasil; professora da Faculdade de Educação (FE) da Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil.

References

ABREU, F. S. D A falsa medida do homem. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 6, n. 4, p. 102-105, nov. 2019.

ABREU, F. S. D; SILVA, D. N. H. Surdez e homossexualidade: análise de narrativas de jovens a partir da Teoria Histórico-Cultural. Rio de Janeiro: Ape´ku.

ADLER, A. La educación de los niños. Buenos Aires: Editorial Losada, 1960.

ADLER, A. Superioridad y interes social: una coleción de sus últimos escritos. México: Fondo de cultura económica, 1968.

BARROCO, S. M. S. A educação especial do novo homem soviético e a psicologia de L. S. Vigotski: implicações e contribuições para a psicologia e a educação atuais. 2007. Tese [Doutorado em Educação] – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2007.

DAINEZ, D.; FREITAS, A. P. Concepção de educação social em Vigotski: apontamentos para o processo de escolarização de crianças com deficiência. Horizontes, Itatiba, v. 36, n. 3, p. 145-156, 2018.

DEL RÍO, P.; ÁLVAREZ, A. De la psicología del drama al drama de la psicología: la relación entre la vida y la obra de Lev S. Vygotski. Estudios de Psicología, Reino Unido, v. 28, n. 3, p. 303-331, 2007.

DINIZ, D. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2012.

FERREIRA, L. Por uma gramática de língua de sinais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2010.

GOULD, S. A falsa medida do homem. São Paulo: WMF Martins Fonte, 1999.

KOZULIN, A. La psicologia de Vygotsky. Espanha: Alizanza, 1991.

KRUPSKAYA, N. K. A construção da pedagogia socialista. São Paulo: Expressão Popular, 2017.

LURIA, A. Vigotskii. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2012. p. 21-38.

MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2009.

NUERNBERG, A. H. Contribuições de Vigotski para a educação de pessoas com deficiência visual. Psicologia em Estudo, v. 13, n. 2, p. 307-316, 2008.

PRESTES, Z. R.; TUNES, E. Lev Vigotski, a Revolução de Outubro e a questão judaica: o nascimento da teoria histórico-cultural no contexto revolucionário. Fractal: Revista de Psicologia, Rio de Janeiro. v. 29, p. 288-290, 2017.

RUDNIOVA, E. I. As falsas ideias de L.S. Vigotski na pedologia. In: VIGOTSKI, L. S. 7 aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: e-papers, p.149-176, 2018a.

SACKS, O. Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SPINOZA, B. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

TUNES, E. A Defectologia de Vigotski - uma contribuição inédita e revolucionária no campo da educação e da psicologia. In: VERESK - Estudos sobre a perspectiva histórico-cultural de Vigotski. Brasília: UNICEUB. 2017. v. 1, p. 75-84.

VIGOTSKI, L. S. 7 aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: e-papers, 2018a.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 863-869, dez. 2011.

VIGOTSKI, L. S. A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

VIGOTSKI, L. S. Acerca dos processos compensatórios no desenvolvimento da criança mentalmente atrasada. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, 2018b.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, L. S. Sobre a questão da dinâmica do caráter infantil. Linhas Críticas, Brasília, v. 12, n. 23, p. 279-291, julho-dez, 2006.

VYGODSKAIA, G; LIFANOVA, T. Lev Semenovich Vygotsky. Journal of Russian and East European Psychology, [S. I.], v. 2, n. 37, p. 23-81, 1996.

VYGODSKAYA, G. Vygotsky and Problems of Special Education. Remedial and Special Education, [S. I.], v. 20, n. 6, p. 330-332, 1999.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas IV – Paidología del adolescente – Problemas de la psicologia infantil. Madrid: Machado Libros, 2012b.

VYGOTSKI, L. S. Vygotsky’s Notebooks: a selection. Singapore: Springer, 2018c.

VYGOTSKI, L. S.; LURIA, A.R. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas III – Problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Machado Libros, 2012a.

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas V – Fundamentos de defectologia. Madrid: Visor, 1997.

Published

2021-12-23

How to Cite

Abreu, F. S. D. de, & Pederiva, P. L. M. (2021). The development of persons with disabilities in the historical-cultural theory: Indirect paths and compensation. Educação Por Escrito, 12(1), e41900. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41900

Issue

Section

Dossiê: A Formação de professores e a educação inclusiva: avanços, desafios