The concept of Democracy tensioned between Libertarian Pedagogy and Democratic School Management
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.36076Keywords:
libertarian pedagogy, anarchism, social management, self-management, democracyAbstract
This article aims to understand the displacements of meanings of Democracy between the concepts of Libertarian Pedagogy and Democratic School Management. The first is set within critical and anarchist studies and the second is based on a liberal-capitalist paradigm. The incompatibility between such constructs becomes surmountable from the emergence of the notion of Social Management. Thus, a literature review of academic materials available on Google Scholar with “libertarian pedagogy” and “social management” parameters was conducted. As a result, it was realized that the theoretical construction on the pillars of libertarian pedagogy and the criticism of Democratic School Management through Social Management involve the reconfiguration of the concept of democracy in its three main aspects: freedom, equality and fraternity. In the most common sense of Democratic School Management, democracy has a bourgeois and liberal character, consisting of freedom for exploitation, equality by standardization and fraternity between equals. Democracy proposed by Libertarian Pedagogy, by contrast, understands freedom with spontaneity, social equality with respect to individual differences and collective solidarity with shared resources.
Downloads
References
ASSIS, Lilian Bambirra de; PAULA, Ana Paula Paes de; BARRETO, Raquel de Oliveira; VIEGAS, Glauce. Estudos de caso no ensino da administração: o erro construtivo libertador como caminho para inserção da Pedagogia Crítica. RAM. Revista de Administração Mackenzie, [S. l.], v. 14, n. 5, p. 44-73, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-69712013000500003. Acesso em: 1 mar. 2021.
BOTÊLHO, Lucas Antônio Viana. A ecocidadania como princípio formativo e propositivo: diálogos necessários para a construção de uma escola cidadã. 2017. 195 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/25090. Acesso em: 13 ago. 2019.
CASTRO, Andrea Direne da Matta. O trabalho de coordenação pedagógica no ensino médio integrado: um estudo da gestão do conhecimento na perspectiva da análise institucional. 2008. 169 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas, Gestão do Conhecimento e Desenvolvimento Regional) – Departamento de Ciências Humanas, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2008. Disponível em: http://www.cdi.uneb.br/site/wp-content/uploads/2016/01/andrea_direne_da_matta_castro.pdf. Acesso em: 01 mar. 2021.
CELLA, Rosenei. Educação de tempo integral no Brasil: história, desafios e perpsectivas. 2010. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2010. Disponível em: http://tede.upf.br/jspui//handle/tede/673. Acesso em: 13 ago. 2019.
COELHO, Olivia Pires; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. anarquismo e descolonização: possibilidades para pensar a infância e sua educação. Childhood & Philosophy, [S. l.], v. 13, n. 27, p. 335–352, 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5971423. Acesso em: 1 mar. 2021.
CORREIA, Ana Elisa Banhatto. Primeira edição do curso a distância “Introdução crítica ao direito das mulheres”: uma experiência de educação popular jurídica e feminista. 2015. 110 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: http://bdm.unb.br/handle/10483/10793. Acesso em: 13 ago. 2019.
COSTA, Rita de Cássia Marques; MARTINS, Evaneide Dourado; FELIX, Neudiane Moreira. Avaliação Institucional do Ensino-Aprendizagem. 1. ed. INTA: Sobral, 2017. Disponível em: https://md.uninta.edu.br/geral/avaliacao-institucional/pdf/Avalia%C3%A7%C3%A3o%20Institucional.pdf. Acesso em: 1 mar. 2021.
DIAS, Kelly Tavares. Escola em tempo integral, educação integral e currículo: um estudo de caso em uma escola estadual em Belo Horizonte. 2015. 233 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015. Disponível em: http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/Educacao_DiasKT_1.pdf. Acesso em 11 out. 2022.
FALCÃO, Emmanuel Fernandes. Extensão popular: caminhos para a emancipação. 2014. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7753. Acesso em: 13 ago. 2019.
GALLO, Sílvio. Pedagogia libertária: anarquistas, anarquismos e educação. São Paulo; Manaus, AM: Editora Imaginária: EDUA, Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2007. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/358831288/GALLO-Silvio-Pedagogia-libertaria-pdf. Acesso em: 26 out. 2020.
LEMES, Marilene Alves. Estratégias de participação na política de assistência social na perspectiva de Paulo Freire. 2017. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/6264. Acesso em: 13 ago. 2019.
MARIANA, Fernando Bomfim. Educação e ecologia: práticas de autonomia social ou renovados discursos do poder do capital transnacional? 2008. 180 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-08102008-170403. Acesso em: 13 ago. 2019.
MARTINS, Angela Maria. Autonomia e educação: a trajetória de um conceito. Cadernos de Pesquisa, [S. l.], n. 115, p. 207-232, mar. 2002. DOI: 10.1590/S0100-15742002000100009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-15742002000100009&lng=en&nrm=iso&tlng= pt. Acesso em: 3 nov. 2020.
MEDEIROS, Isabel Letícia Pedroso de. Gestão democrática na rede municipal de educação de Porto Alegre de 1989 a 2000: a tensão entre reforma e mudança. 2003. 194 f. Dissertação (Mestrado em Política e Gestão da Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/3899. Acesso em: 13 ago. 2019.
MENEZES, Diego Sabbado. Educação ambiental, educação libertária e a agroecologia: uma pesquisação com o projeto “Vivências com a terra”. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2013. Disponível em: http://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/8525/MENEZES%2C%20Diego%20Sabbado.pdf?sequence=1. Acesso em: 1 mar. 2021.
MORAES, Luana Aparecida; NADAL, Beatriz Gomes. Educação anarquista: contribuições para a escola e uma educação autêntica. Revista HISTEDBR On-line, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 1078–1095, 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v17i4.8651241. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651241. Acesso em: 1 mar. 2021.
OLIVA, Alberto. Anarquismo e Conhecimento. Jorge Zahar Editor: Rio de Janeiro, 2005.
OLIVEIRA, Roberta Lima de. As especificidades das políticas públicas educacionais: gestão, tendências pedagógicas e projeto de sociedade. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., Recife, 2018. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/46459. Acesso em: 1 mar. 2021.
PERES JUNIOR, Miguel Rivera; PEREIRA, José Roberto; OLIVEIRA, Lucas Canestri de. Gestão Social sob a lente estruturacionista. RAM, Rev. Adm. Mackenzie, São Paulo, v. 14, n. 6, p. 18-49. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ram/v14n6/03.pdf. Acesso em: 1 mar. 2021.
PRIETO, Rosangela Fortunato. Programa Mais Educação: do discurso à prática no município de Santos-SP. 2018. Dissertação (Mestrado em Práticas Docentes no Ensino Fundamental) – Universidade Metropolitana de Santos, Santos, 2018. Disponível em: https://portal.unimes.br/mestrado-praticas-docentes-no-ensino-fundamental/dissertacao/2018/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Pietro-Rosangela-F.pdf. Acesso em: 1 mar. 2021.
SANTOS, Alessandra Rodrigues dos. O programa Mais Educação, uma proposta de educação em tempo integral? 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-17122014-103428. Acesso em: 13 ago. 2019.
SANTOS, Luciana Eliza dos. A trajetória anarquista do educador João Penteado: leituras sobre educação, cultura e sociedade. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, 2009. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-03092009-142424. Acesso em: 13 ago. 2019.
SILVA, Fábio Alves Leite da. A formação do(a) educador(a) ambiental nos programas de pós-graduação lato sensu das instituições de ensino superior do Estado do Rio de Janeiro: uma análise crítica. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: https://ppge.educacao.ufrj.br/dissertacoes/dissertacao_fabio_alves_leite_da_silva.pdf. Acesso em: 1 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.