The impact of bullying in the school environment
Psychological damage
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.32576Keywords:
Bullying, Psycological damages, School, Therapeutic interventionAbstract
The objective of this study is to contribute to the understanding of the bullying phenomenon in the school environment and to understand what the psychological damages caused by this practice are. As a methodology, a bibliographic review was carried out, using articles and journals published since 2007 based on the Scientific Electronic Library Online (Scielo), Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS), a Latin American database of bibliographical information in health sciences, and Biblioteca Virtual emSaúde (BVS), a database with general information in the area of health sciences.Other researches were done in books from the Library of La Salle University andpersonal collection. From the bibliographic review, the research findings wereclassified according to the subject investigated and the methodological aspectscategorized. The main topics covered in the article were the conceptualization ofthe theme, the profile of the aggressors, emotional and psychological damagescaused by the practice and how psychology could intervene in that context.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Paloma Pegolo; D’AFFONSECA, Sabrina Mazo. Efeitos Tardios do Bullying e Transtorno de Estresse Pós-Traumático: Uma Revisão Crítica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, DF, v. 29, n. 1, p. 91-98, jan./mar. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722013000100011. https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000100011.Acesso em: mar. 2018.
BANDEIRA, Claudia de Moraes; HUTZ, Claudio Simon. As implicações do bullying na auto-estima de adolescentes. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.14, n.1, p. 131-138, jan./jun. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v14n1/v14n1a14. Acesso em: abr. 2018. https://doi.org/10.1590/S1413-85572010000100014.
CARVALHO. Felipe Alckmin; IZBICKI. Sarah; MELO. Márcia Helena da Silva. Problemas de Comportamento segundo vítimas de bullying e seus professores. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v.. 14, n. 3, p. 834-853, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1808-42812014000300008&script=sci_abstract. Acesso em: abr. 2018. https://doi.org/10.12957/epp.2014.13886.
CEZAR, Neura; BARROS NETA, Maria da Anunciação Pinheiro. O impacto do fenômeno bullying na vida e na aprendizagem de crianças e adolescentes. Mato Grosso: [s. n.], 2009. p. 2-10.
FANTE, Cleo; PEDRA, José Augusto. Bullying Escolar: perguntas e respostas. Porto Alegre: Artmed, 2008.
FRANCISCO, Marcos Vinicius; COIMBRA, Renata Maria. Análise do bullying escolar sob o enfoque da psicologia histórico-cultural. Estudos de Psicologia, Natal, v. 20, n. 3, p. 184-195, jul./set. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-294X2015000300184& scriptsci_abstract&tlng=pt. Acesso em: mar. 2018. https://doi.org/10.5935/1678-4669.20150020.
FREIRE. Alane Novais; AIRES. Januária, Silva. A contribuição da Psicologia escolar na prevenção e no enfrentamento do bullying. Revista semestral da associação brasileira de psicologia escolar e educacional., São Paulo, v. 16, n. 1, p. 55-60, jan./jun. 2012. Disponível em: https://abrapee.files.wordpress.com/2012/02/abrapee_v16n1_redalicy.pdf. Acesso em: abr. 2018. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100006.
FREIRE, Dirce de Sá; ANDRADA, Bárbara Costa. A violência do / no corpo excessivo dos transtornos alimentares. Cadernos de Psicanálise – CPRJ, Rio de Janeiro, v. 34, n. 26, p. 27-36, jan./jun. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-62952012000100003. Acesso em: mar. 2018.
GOMES, Luiz Flavio. Bullying e prevenção da violência nas escolas: quebrando mitos, construindo verdades. São Paulo: Saraiva, 2013.
HETEM; Luiz Alberto; NASCIMENTO, Antônio Leandro. Transtorno do pânico, transtorno de ansiedade generalizada e transtorno de ansiedade social. Projeto Psiquiatria para uma vida melhor. Rio de Janeiro: Editora da ABP, 2010. p. 53-63. 2010. Disponível em: http://ipqhc.org.br/pdfs/Cartilha_ABP_final_grafica.pdf. Acesso em: mar. 2018
LIMA, Jorge dos Santos; LUCENA, Francisco Carlos de. O bullying e suas implicações no processo de ensino-aprendizagem: Procedimentos para o descomprometimento do cidadão com o social. Revista Ágora, Pernambuco, v. 4, n.1, p. 06-18, dez. 2009.
Manual Diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed. 2014.
MIDDELTON-MOZ, Jane; ZAWADSKI, Mary Lee. Bullying: Estratégias de sobrevivência para crianças e adultos. Porto Alegre: Artmed, 2007.
NASCIMENTO, Antônio Leandro; BRASIL, Marco Antônio. Depressão. Projeto Psiquiatria para uma vida melhor. Rio de Janeiro: Editora da ABP, 2010. p. 45-49.
NASCIMENTO, Antônio Leandro; LUNA, Juliano Victor; FONTENELLE, Leonardo. Transtorno Obsessivo-Compulsivo. Projeto Psiquiatria para uma vida melhor. Rio de Janeiro: Editora da ABP, 2010. p. 65-71 ONUBR: Nações Unidas no Brasil. Disponível em: www.nacoesunidas.gov.br. Acesso em: mar. 2018.
SANTOS. Larissa Chaves de Souza; MARTINS, Milene; SOUZA FILHO, Manoel Dias de; MARTINS. Maria do Carmo de Carvalho; SOUZA. Emanuelly de Maria Santos de Souza. A Cultura Bullying na escola a partir do olhar das vítimas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Natal, v. 13, n. 1, p. 27-40, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1808-42812013000100003. Acesso em: maio 2018. https://doi.org/10.12957/epp.2013.7881.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Bullying: mentes perigosas nas escolas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.
SANTOS, Mariana Michelena; PERKOSKI, Isadora Ribeiro; KIENEN, Nadia. Bullying: Atitudes, Consequências e Medidas Preventivas na Percepção de Professores e Alunos do Ensino Fundamental. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, SP, v. 23, n. 4, p. 1017-1033, 2015. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/5137/513751493017.pdf. Acesso em: abr. 2018. https://doi.org/10.9788/TP2015.4-16
WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris; YUNES, Maria Angela Mattar. Super-heróis como Recursos para Promoção de Resiliência em Crianças e Adolescentes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, DF, v. 33, p.1-8, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v33/0102-3772-ptp-33-e33425.pdf. Acesso em: maio 2018. https://doi.org/10.1590/0102.3772e33425.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.