The Pedagogical Political Project in Children Education: a dialogue construction proposal in the Municipal Teaching Network of Toropi-RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.32383

Keywords:

Public Policies. Democratic Management. Early Childhood Education. Pedagogical Political Project. Formativeinvestigative Dialogical Circles.

Abstract

This work aims to present reflections on the challenges in the construction of the Pedagogical Political Project of Early Childhood Education of the Municipal Teaching Network of Toropi-RS, where a master dissertation research was carried out, completed in 2018, aiming to carry out dialogic discussion process with managers and teachers to discuss the PPP of Early Childhood Education. Methodologically the study was based on a qualitative  approach, through documentary, bibliographical research and dialogic research-formative circles, conducted with the co-authors of the research. We realize that managers and teachers, in many cases, do not know how to deal with the autonomy that is guaranteed to them, limiting themselves to the day-to-day tasks of the school, and therefore, a greater commitment of the same ones is necessary so that the process of elaboration of the PPP of the school is democratic. The dialogues that emerged from the investigative-formative dialogues with managers and teachers provided a reflection on theory and practice through action-reflection-action, enabling new perspectives on the management of Early Childhood Education and the process of elaboration of the Political Pedagogical Project, promoting the self(trans)formation of the co-authors involved in this process.

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Author Biographies

Karine Gutheil Franzen, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Anhanguera - Uniderp (2013). Pós Graduada em Gestão Educacional pela UFSM (2015). Mestre em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela UFSM (Mestrado Profissional, 2018). Atuou como Secretária de Educação no Município de Toropi entre os anos 2005 a 2016. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão Educacional.

Elisiane Machado Lunardi, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS.

Licenciada em Pedagogia pelo Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria/RS (1991), Especialista em Orientação Educacional pelo Curso de Especialização em Gestão Escolar/CE/UFSM (2000), Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/CE/UFSM (2002),
Doutora em Educação pela Faculdade de Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/PUCRS/RS (2012). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal de Santa Maria no Departamento de Administração Escolar, professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e gestão Educacional/UFSM. Líder do grupo REDES/UFSM de Estudos e Pesquisas em Políticas e Gestão Educacional, realiza pesquisas e estudos acerca das políticas públicas e gestão educacional considerando a interlocução entre Educação Básica e Superior.

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Published

2019-12-31

How to Cite

Franzen, K. G., & Lunardi, E. M. (2019). The Pedagogical Political Project in Children Education: a dialogue construction proposal in the Municipal Teaching Network of Toropi-RS. Educação Por Escrito, 10(1), e32383. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.32383

Issue

Section

Articles