The Pedagogical Political Project in Children Education: a dialogue construction proposal in the Municipal Teaching Network of Toropi-RS
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.32383Keywords:
Public Policies. Democratic Management. Early Childhood Education. Pedagogical Political Project. Formativeinvestigative Dialogical Circles.Abstract
This work aims to present reflections on the challenges in the construction of the Pedagogical Political Project of Early Childhood Education of the Municipal Teaching Network of Toropi-RS, where a master dissertation research was carried out, completed in 2018, aiming to carry out dialogic discussion process with managers and teachers to discuss the PPP of Early Childhood Education. Methodologically the study was based on a qualitative approach, through documentary, bibliographical research and dialogic research-formative circles, conducted with the co-authors of the research. We realize that managers and teachers, in many cases, do not know how to deal with the autonomy that is guaranteed to them, limiting themselves to the day-to-day tasks of the school, and therefore, a greater commitment of the same ones is necessary so that the process of elaboration of the PPP of the school is democratic. The dialogues that emerged from the investigative-formative dialogues with managers and teachers provided a reflection on theory and practice through action-reflection-action, enabling new perspectives on the management of Early Childhood Education and the process of elaboration of the Political Pedagogical Project, promoting the self(trans)formation of the co-authors involved in this process.
Downloads
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1998.
https://doi.org/10.11606/d.2.2010.tde-13122010-160747
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Brasília, DF:
Presidência da República, 1996.
BRASIL. Lei nº 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a LDBEN nº 9.394/96. Brasília, DF: Presidência da República, 2013.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília,
DF: 2014.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer nº 20/2009. Revisa as Diretrizes Curriculares
Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: CNE:CEB 2009. https://doi.org/10.1590/s1413-24782012000100012
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 5/2009, de 17 de dezembro de 2009.
Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: CNE:CEB, 2009. https://doi.org/10.1590/s1413-
FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo:
Cortez & Moraes, 1980. https://doi.org/10.18616/ce.v7i2.3742
FREIRE, P. Medo e ousadia. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
HENZ, C. I. Círculos Dialógicos Investigativo-Formativos e Auto(trans)formação Permanente de Professores. In: DIALOGUS:
Círculos Dialógicos, Humanização e auto(trans)formação de professores. São Leopoldo: Oikos, 2015. https://doi.org/10.5216/
ia.v42i2.44026
HENZ, C. I. FREITAS, L. M. Círculos Dialógicos Investigativo-Formativos: uma proposta epistemológico-política de pesquisa.
In: DIALOGUS: Círculos Dialógicos, Humanização e auto(trans)formação de professores. São Leopoldo: Oikos, 2015.
https://doi.org/10.5007/2175-795x.2018v36n3p835
HENZ, C. I. FREITAS, L. M. SILVEIRA, M. N. Pesquisa e auto(trans)formação com professores: Círculos Dialógicos
Investigativo-formativos. Texto em submissão e avaliação, 2018. https://doi.org/10.5007/2175-795x.2018v36n3p835
LIBÂNEO, J. C. OLIVEIRA, Joao Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: Políticas, estrutura e organização.
ed. São Paulo: Cortez, 2012. (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos).
OLIVEIRA, J. F.; MORAES, K. N; DOURADO, L. F. Gestão escolar democrática: definições, princípios e mecanismos de
implementação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012
OLIVEIRA, Z. R. Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002. (Coleção Docência em Formação).
RIO GRANDE DO SUL. Conselho Estadual de Educação. Parecer nº 01/2018/RS. Diretrizes Curriculares para a Educação Infantil
no Sistema Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul. Estabelece condições para a oferta da Educação Infantil no Sistema Estadual
de Ensino. Porto Alegre: CEED, 2018. https://doi.org/10.36576/summa.14089
RIO GRANDE DO SUL. Conselho Estadual de Educação. Resolução nº 339/2018, de 14 de março de 2018. Fixa as Diretrizes
Curriculares para a Educação Infantil no Sistema Estadual de Ensino. Estabelece condições para a oferta da Educação Infantil no
Sistema Estadual de Ensino. Porto Alegre: CEED, 2018. https://doi.org/10.36576/summa.14089
TONIOLO, J. M. dos S. de A. Paulo Freire no âmbito da pesquisa: os círculos dialógicos investigativo-formativos como
possibilidade de reinvenção dos círculos de cultura e auto(trans)formação permanente com professores.
Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 2, p. 519-537, maio/ago. 2017. https://doi.org/10.5216/ia.v42i2.44026
TONIOLO, J. M. dos S. de A.; HENZ, C. I. DIALOGUS: encontros dialógicos investigativos como possibilidade de auto(trans)
formação permanente com professores. In: DIALOGUS: Círculos Dialógicos, Humanização e auto(trans)formação de professores.
São Leopoldo: Oikos, 2015. https://doi.org/10.5216/ia.v42i2.44026
TOROPI. Lei nº 825-13/2016, de 26 de maio de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação e dá providências. Toropi: 2015.
VEIGA, I. P. A. Projeto Político-Pedagógico da escola: uma construção possível. 10. ed. Campinas: Papirus, 2000.
ZABALZA, M. A. Qualidade em educação infantil. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.