Attitudes and beliefs of Portuguese students about homosexuality: implications for citizenship and university pedagogy

Authors

  • Cristiana Pereira de Carvalho Center for Research in Neuropsychology and Cognitive and Behavioral Intervention (CINEICC) Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação Universidade de Coimbra
  • Maria do Rosário Pinheiro Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31786

Keywords:

Attitudes, Beliefs, Homophobia, Citizenship, University.

Abstract

The aim of this study was to analyse the beliefs and attitudes of the Portuguese students in higher education about homosexuality. One hundred and eight students of the Bachelor in Educational Sciences of the University of Coimbra answered the Inventory of beliefs about homosexuality and the Scale of attitudes towards homosexuality – Version adapted to students in higher education. The obtained results permitted the identification of dysfunctional beliefs about homosexuality, erroneously relating it to identity and gender expression problems, to risk groups in Human Immunodeficiency Virus/Acquired Immunodeficiency Syndrome (HIV/AIDS) transmission, to an individual’s choice, and to be the result of a homosexual family influence. Simultaneously, the female students reported more defensive attitudes towards homosexuality, the students that considered themselves as more religious had stronger rejection attitudes towards homosexuality proximity, the students who had one gay friend (male or female) or were used to talk with their friends about the sexual orientation theme presented less discriminatory attitudes, and for last, the students who were more interested in seeing the theme of sexual orientation debated in the University were the ones who presented the more positive attitudes and the less discriminatory ones towards homosexuality. It was also verified that functional beliefs about homosexuality were associated to positive attitudes towards homosexuality. Considering these results, some implications for curriculums in the citizenship area and for the pedagogical practices of attention to diversity in the University context were presented.

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Author Biographies

Cristiana Pereira de Carvalho, Center for Research in Neuropsychology and Cognitive and Behavioral Intervention (CINEICC) Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação Universidade de Coimbra

Doutora em Ciências da Educação, especialidade em Psicologia da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra - Portugal (FPCEUC). Licenciada e Mestre em Ciências da Educação (FPCEUC), com Pós-Graduação em Saúde Sexual pela Escola Superior de Saúde da Cruz Vermelha Portuguesa (ESSCVP - Lisboa) e em Mediação de Conflitos em Contexto Escolar pela JURISolve (Resolução Alternativa de Conflitos). Membro integrado no Centro de Investigação em Neuropsicologia e Intervenção Cognitivo-Comportamental / Center for Research in Neuropsychology and Cognitive and Behavioral Intervention (CINEICC - FPCEUC). Atuou como coordenadora de um Gabinete de Informação e Apoio ao Aluno numa escola portuguesa (concretizando a Lei n.º 60/2009 e Portaria n.º 196-A/2010 sobre Educação Sexual nas escolas). Trabalhou na Associação para o Planeamento da Família (APF) (Portugal) na produção e avaliação de materiais pedagógicos e na formação de profissionais de educação e da saúde. É autora de três jogos pedagógicos destinados à Educação Sexual nas escolas (Edição APF). É formadora de professores (creditada pelo Concelho Científico-Pedagógico da Formação Continua ? Portugal / nº CCPFC/RFO-25090/09) em Educação Sexual e Educação para a Saúde. Formadora em Programas de Educação Parental. Desenvolve pesquisas nas áreas da educação social e saúde, com ênfase em sexualidade, gênero, prevenção do VIH/AIDS, discriminação e preconceito. Áreas de interesse: Direitos Humanos, Sexualidade, Gênero, Educação para a Saúde, Educação Intercultural, Educação para o Mindfullness, Jogos/Dinâmicas de grupo e Aprendizagem, Didática, Habilidades socioemocionais na escola, Cidadania e Cultura de paz, Violência na Escola; Formação Parental, Educação da Infância e Adolescência, Metodologia de Investigação, Educação em Espaços Não Formais, Currículo.

Maria do Rosário Pinheiro, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

Psicologa, Doutora em Ciências da Educação. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

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Published

2019-01-11

How to Cite

Carvalho, C. P. de, & Pinheiro, M. do R. (2019). Attitudes and beliefs of Portuguese students about homosexuality: implications for citizenship and university pedagogy. Educação Por Escrito, 9(2), 232–250. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31786

Issue

Section

Docência Universitária e o Envolvimento Estudantil