Sharing classroom experiences in the light of student engagement and leadership: a self-acknowledgement study with UFPE Hotel Management course’s undergraduate in Brazil

Authors

  • Maria Helena C. da Silva Belchior Universidade Federal de Pernambuco
  • Ana Rosa Cavalcanti da Silva Centro Universitário UniFBV Wyden
  • Maria Auxliadora Soares Padilha Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31558

Keywords:

Student engagement, Leadership, Self-recognition, Teaching, Experience.

Abstract

The reports of this study are centered on a reflection based on educational proposals involved in a dynamic in which the engagement of the student brings the student closer to their learning, having the teacher as mediator of the action. Its main objective is to evaluate the self-recognition of the students of Leisure and Recreation Management in Hospitality Companies, in the Bachelor’s Degree in Hospitality, Federal University of Pernambuco, based on an on an educational teaching practice proposed from the relationship between student engagement and leadership. As for the methodological procedures, the quantitative approach was chosen using a survey containing 12 questions structured from the Likert Scale of five points. The non-probabilistic sample was defined by convenience and composed of all the students (19) who studied the curricular component of the research. The application of the forms occurred in May and June of 2018 and analysis of the data in July of the current year. The Microsoft Excel program was used to analyze the results. From the results evaluated, it is possible to affirm the success of the academic activity proposed in the discipline promoted in a collective way and discussed between the teaching and learning subjects, the experience of a work constructed at several hands. In addition, the need to broaden academic proposals closer to the reality of the future professional brings with it the possibility, even in the classroom, to study, in a more in-depth perspective, real and possible scenarios of being experienced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Helena C. da Silva Belchior, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação Matemática e Tecnológica da Universidade Federal de Pernambuco. Mestre em Gestão do Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Pernambuco. Membro do Grupo de pesquisa Laboratório de Pesquisa e Prática - Educação, Metodologias e Tecnologias (EDUCAT). Docente da Universidade Federal de Pernambuco, Departamento de Hotelaria e Turismo.

Ana Rosa Cavalcanti da Silva, Centro Universitário UniFBV Wyden

Mestre em Gestão do Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Pernambuco. Docente do Centro Universitário UniFBV Wyden nos Cursos de Graduação em Administração de Empresas e Superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos.

Maria Auxliadora Soares Padilha, Universidade Federal de Pernambuco

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação.Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica. Líder do Grupo de pesquisa Laboratório de Pesquisa e Prática - Educação, Metodologias e Tecnologias (EDUCAT). Docente da Universidade Federal de Pernambuco.

References

AUSTRALASIAN SURVEY OF STUDENT ENGAGEMENT. Findings from the AUSSE. Disponível em:

https://www.acer.org/ausse/findings-from-the-ausse. Acesso em: 27 jul. 2018.

BACON-SHONE, J. Introduction to quantitative research methods. Hong Kong: University of Hong Kong, 2015.

BRASIL. Resolução nº 2, de 1º de julho 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF: Imprensa Nacional, 2 jul. 2015. Seção 1, n. 124, p. 8-12. Disponível em:

http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/07/2015&jornal=1&pagina=1&totalArquivos=72. Acesso em: 26 jul. 2018.

BERBEL, N. A. N. Metodologia da Problematização no Ensino Superior e sua contribuição para o plano da praxis. Semina: Londrina, v. 17, n. esp., p. 7-17, 1996.

BELCHIOR, M. H. C. da. Plano de ensino da disciplina: Gestão do Lazer e da Recreação em Empresas de Hospitalidade. Recife: [s.n.].

BRUNO, L. F. C.; LAY, E. G. E. Personal values and leadership effectiveness. Jornal of Business Research, v. 61, n. 6, June 2008, p. 678-683. Disponível em:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296307002433. Acesso em: 26 jul. 2018.

CASTELLI, G. Gestão hoteleira. São Paulo: Saraiva, 2006.

CHANG, H-W.; Grier, L.b. Effect of personal values transformation on leadership behaviour. Total Quality Management, v. 19, n. 1-2, p. 67-77, Jan.-Feb. 2008. Disponível em:

http://www.tandfonline.com/loi/ctqm20. Acesso em: 26 jul. 2018.

COATES, H. B. The value of student engagement for higher education quality. Assurance in Higher Education, USA, v. 11, n. 1, p. 25-36, 2005. Disponível em:

https://srhe.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13538320500074915?scroll=top&needAccess=true. Acesso em: 27 jul. 2018.

COATES, H. B. Engaging students for success: Australasian Student Engagement Report. Victoria: Australian Council for Educational Research, 2009.

COLLINGS, D. P. Selecting a questionnaire response scale for student feedback surveys: a comparison of psychometric properties and student preferences among three alternatives. Perth: Murdoch University, 2006.

CHURCHILL JR., G. A. Marketing research: methodological foundation. Orlando: The Dryden Press, 1999.

FARIA, A.F.; VAZ, A. Engajamento cognitivo na física em função de condutas dos alunos durante investigação em grupo. VIII Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas, 2011.

FREDRICKS, J. A.; BLUMENFELD, P. C.; PARIS, A. H. School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, Pittsburgh, v. 74, n. 1, p. 59-109, 2004.

GRIFFIN. R. W.; MOORHEAD, G. Fundamentos do comportamento organizacional. São Paulo: Ática, 2006.

JONASSEN, D. H. Evaluating Constructivistic Learning. In: DUFFY, T.; JONASSEN, D. H. (Org.). Constructivism and the Technology of Instruction: a conversation. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1992.

KOLB, D. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice Hall, 1984.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MARTINS, L. M. de; RIBEIRO, J. L. D. Engajamento do estudante no ensino superior como indicador de avaliação. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 22, n. 1, p. 223-247, mar. 2017.

MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

NATIONAL SURVEY OF STUDENT ENGAGEMENT. About NSSE. Disponível em:

http://nsse.indiana.edu/html/about.cfm. Acesso em: 27 jul. 2018.

SANTOS, C. M.; COLOMBO JUNIOR, P. D. Interdisciplinaridade e educação: desafios e possibilidades frente a produção do conhecimento. Triângulo: Uberaba, ahead of print, 2018.

SCHLETCY, P. Increasing Student Engagement. Jefferson City: Missouri Leadership Academy, 1994.

SKINNER, E.A.; KINDERMANN, T.; FURRER,C. A motivational perspective on engagement and disaffection: conceptualization and assessment of children’s behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, v. 69, p. 493-525, 2009.

STRONG, R.; SILVER, H. F.; ROBINSON, A. Strengthening Student Engagement: What do Students Want (and what really motivates them)? Strengthening Student Engagement, Alexandria, v. 53, n. 1, p. 8-12, Sept. 2005.

TSAI, C-W. Leadership style and employee’s job satisfaction in international tourist hotels. Advances in Culture, Tourism and Hospitality Research [on-line], 08 mar. 2015. p. 293-332. Disponível em:

http://dx.doi.org/10.1016/S1871-3173(08)02005-3. Acesso em: 26 de jul. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Bacharelado em Hotelaria. Recife: [s.n.]. Disponível em:

https://www.ufpe.br/hotelaria-bacharelado-ccsa. Acesso em: 25 jul. 2018.

WANGA, C. L.; TEEB, D. D.; AHMEDB, P. K. Entrepreneurial leadership and context in Chinese firms: a tale of two Chinese private enterprises. Asia Pacific Business Review, v. 18, n. 4, p. 505-530, Oct. 2012. Disponível em:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13602381.2012.690257/. Acesso em: 26 jul. 2018.

Published

2019-01-11

How to Cite

Belchior, M. H. C. da S., da Silva, A. R. C., & Padilha, M. A. S. (2019). Sharing classroom experiences in the light of student engagement and leadership: a self-acknowledgement study with UFPE Hotel Management course’s undergraduate in Brazil. Educação Por Escrito, 9(2), 306–325. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31558

Issue

Section

Docência Universitária e o Envolvimento Estudantil