Didactic in Higher Education: educational strategies appropriate to the art of to teach

Authors

  • Júlio Fernando da Silva Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31275

Keywords:

Didactic, Higher Education, Teaching strategies.

Abstract

This article aims to describe the main teaching strategies appropriate to the didactic of higher education. Through the bibliographical research, fourteen teaching strategies applicable to the scope of the universities are presented: Expository Class, Questions and Answers, Targeted Study, Didactic Datasheets, Problem Solving Method, Project Method, Group Work, Study in loco, Games, Dramatization, Seminar, Debate, Discovery Method and Didactic Units. In addition, it is proposed to classify these strategies into three categories – individual, collective and mixed. Finally, we suggest the use of two or more teaching strategies, based on the association of four didactic elements: planning, content organization, teaching strategies and evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Júlio Fernando da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Administração e Didática (GEPEAD - PUC Minas).

 

References

ALMEIDA, H. M. de. A didática no ensino superior: práticas e desafios. Revista Estação Científica, v. 14, n. 2, p. 1-8, 2015.

BELTHER, J. M. (Org.). Didática I. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2014.

CASAGRANDE, M. D. H.; BORNIA, A. C.; CASAGRANDE, J. L.; MECHELN, P. J. V. Jogos de empresas no ensino da contabilidade tributária. Contabilidade Vista & Revista, v. 25, n. 1, p. 34-58, 2014.

CONTRERAS DOMINGO, J. Ser y saber en la formación didáctica del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, Zaragoza, v. 68, n. 2, p. 61-81, 2010.

FERREIRA, V. S. As especificidades da docência no ensino superior. Revista Diálogo Educacional, v. 10, n. 29, p. 85-99, 2010.

FLORENTINO, J. A. A formação continuada e os desafios à (re)construção da profissionalidade. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 74-87, 2016.

FRANCO, M. A. S. Didática: uma esperança para as dificuldades pedagógicas do ensino superior? Práxis Educacional, v. 9, n. 15, p. 147-166, 2013.

FREIRE, R. A. A didática no ensino superior. São Paulo: Cengage, 2016.

GARBELINI, V. M.; GONÇALVES, E. Habilidades e competências docente no ambiente virtual de aprendizagem. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 220-230, 2015.

GIL, A. C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2015. [E-book].

GIL, A. C. Metodologia do ensino superior. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

HAYDT, R. C. C. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 2006.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LIBLIK, A. M. P. Aprender didática, ensinar didática. Curitiba: InterSaberes, 2012.

LOURENÇO, C. D. S.; MAGALHÃES, T. F. A sala de aula e as empresas: análise da produção e da utilização de casos para ensino em Administração. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 15, n. 1, p. 11-42, 2014.

LOWMAN, J. Dominando as técnicas de ensino. Tradução H. O. Avritscher. São Paulo: Atlas, 2007.

MALHEIROS, B. T. Didática geral. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

MARQUEZAN, F. F.; SCREMIN, G.; SANTOS, E. A. G. Aprendizagem da docência na formação inicial de professores: contribuições do Pibid/Pedagogia. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 112-128, 2017.

MEDINA, A. M. C. Didática Recreativa Matemática: ensino e aprendizagem em uma escola da comunidade. Revista Contemporânea de Educação, v. 7, n. 14, p. 422-439, 2012.

PILETTI, C. Didática geral. 24. ed. São Paulo: Ática, 2010.

PLEBANI, S.; DOMINGUES, M. J. C. S. A utilização dos métodos de ensino: uma análise em um curso de Administração. Revista Angrad, v. 10, n. 2, p. 53-72, 2009.

RODRIGUES, L. P.; MOURA, L. S.; TESTA, E. O tradicional e o moderno quanto à didática no ensino superior. Revista Científica do ITPAC, v. 4, n. 3, p. 1-9, 2011.

SANTO, E. do E.; LUZ, L. C. S. da. Didática no ensino superior: perspectivas e desafios. Saberes: Revista Interdisciplinar de Filosofia e Educação, v. 1, n. 8, p. 58-73, 2013.

VEIGA, C. H. A.; LIMA, J. M.; ZANON, L. B. Feira de negócios internacionais: uma proposta de jogos de empresas vivenciais em aula. InternexT - Revista Eletrônica de Negócios Internacionais da ESPM, v. 8, n. 3, p. 127-144, 2013.

VEIGA, I. P. A. A prática pedagógica do professor de didática. Campinas: Papirus, 2015. [E-book].

VEIGA, I. P. A. O seminário como técnica de ensino socializado. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Técnicas de ensino: por que não? 21. ed. Campinas: Papirus, 2011, Cap. 6, p. 107-120.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução de Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2019-01-11

How to Cite

Silva, J. F. da. (2019). Didactic in Higher Education: educational strategies appropriate to the art of to teach. Educação Por Escrito, 9(2), 204–219. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31275

Issue

Section

Docência Universitária e o Envolvimento Estudantil